1- دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
2- پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی را «آثار سینمایی» مینامند. امروزه همذاتپنداری (Identification) و الگوبرداری اطفال و نوجوانان از شخصیتهای سینمایی انکارناپذیر است، لذا مطالعات جرمشناختی کتابخانهای و میدانی جهت پیشگیری از جرایمی که تحت تأثیر این پدیده ارتکاب مییابد، ضرورت دارد. در تحقیقات میدانی 100 نفر متخصص علوم انسانی و 50 نفر از مددجویان کانون اصلاح و تربیت و 50 طفل و نوجوان عادی با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامههای تکمیلی با نرمافزار SPSS تحلیل و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون (Pearson Correlation Coefficient) میزان همبستگی بین جرایم اطفال و نوجوانان با برخی متغییرها نشان داده شد. نتایج حکایت میکند اطفال و نوجوانان از آثار سینمایی الگوبرداری نموده و از طریق یادگیری مشاهدهای (Observational Learnig)، یعنی یادگیری از راه مشاهده رفتار افراد دیگر و ملاحظه پیامدهای آن رفتار به رفتارهای معارض قانون مبادرت میورزند. همچنین رابطه معناداری بین تماشای آثار سینمایی و رفتارهای معارض قانون قابل مشاهده است.
یادگیری رفتار مجرمانه از آثار سینمایی الزاماً منتج به ارتکاب بزه نمیگردد. میزان تأثیر آثاری با «ژانر»های خانوادگی، جنایی و... بر رفتارهایی همچون سرقت وجرایم جنسی متفاوت است. ژانر (Genre) به معنی نوع، دسته به معیارهای مختلفی که به دستهبندی انواع آثار سینمایی میپردازد، اطلاق میگردد. ژانرهای جنایی بیشترین تأثیرگذاری بر اطفال و نوجوان در بروز رفتارهای مجرمانه علیه اشخاص و اموال را دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1397/9/15 | پذیرش: 1398/2/2