دوره 14، شماره 55 - ( زمستان 1399 )                   جلد 14 شماره 55 صفحات 203-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2- مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده:  
مرگ از روی ترحم (آتانازی) از مسائل بنیادی اخلاق زیستی است. معنای عمومی آن عبارت است از عمل یا روشی که موجب مرگی آسان و بدون درد می‌گردد، به عنوان راهی برای پایان‌دادن به درد و رنج بیماران در حال موتی است که از بیماری لاعلاج دردناکی، رنج می‌برند. پس از معرفی آتانازی، این تحقیق می‌کوشد تا این پدیده را از منظر ملل و ادیان مختلف بررسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع و وجود مطالعات اندک در این زمینه، این مطالعه پی‌ریزی شده است. این مطالعه از نوع مطالعات مروری نظام‌مند روایتی است. برای جمع‌آوری اطلاعات درپایگاه‌های اطلاعاتی مثل Matscinet، ISI، Scopus، Google Scholar، Science Direct، Pubmed، Iranmedex، Medline، Magiran عمل جستجو انجام شد. در این جستجوها از واژگان کلیدی همچون آتانازی، اخلاق پزشکی، ملت‌ها، ادیان و مراقبت‌های تسکینی، استفاده شده است. جستجو بین سال‌های 2010 تا 2020 انجام شد که تعداد 72 مقاله به دست آمد. از این تعداد 46 مقاله که بیشترین ارتباط را با موضوع مورد نظر داشتند، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا از نظر ملل و سه دین یکتاپرستی اسلام، مسیحیت، یهودیت، و سپس از منظر دیگر ادیان و مکاتب مثل هندوئیسم، بودیسم، تائوئیسم، کنفوسیوس و شینتو بررسی شد. بر اساس اصول اخلاقی بشری، حق مرگ را برای چنین بیمارانی قائل شده‌اند و حتی در برخی از کشورها، آن را به صورت قانونی درآورده‌اند. بررسی مقالات در ارتباط با موضع‌گیری ادیان مختلف دنیا در مورد این پدیده نشان می‌دهد که همه ادیان شرقی و غربی با آتانازی فعال مخالفند، اما آتانازی غیر فعال خودخواسته اگر مشروط به شرایط خاصی باشد، تقریباً در همه ادیان پذیرفته شده است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/12/18 | پذیرش: 1399/7/7