جلد 16 - ویژه‌نامه تحولات حقوقی                   جلد 16 - ویژه‌نامه تحولات حقوقی صفحات 693-681 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه حقوق خصوصی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.،
2- گروه حقوق خصوصی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده:  
زمینه و هدف: شرکت بیمه بسته به پوشش بیمه‌ای که برای مسافران در نظر گرفته است، بر تعداد مسافران، غرامت پرداخت می‌کند. بیمه هواپیما شامل بیمه بدنه هواپیما، بیمه سرنشینان، بیمه اموال و بیمه افرادی است که در محل سقوط هواپیما دچار خسارت شده‌اند.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی است و بر مبنای جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تحقیق حاضر، اصل امانتداری، صداقت، بی‌طرفی و اصالت اثر رعایت شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد در ارتباط با بحث سوانح هوایی، در داخل کشور و سایر کشورها تعارض قوانین در حمل و نقل بین‌المللی سبب عدم یکپارچگی درتفسیر قوانین و در جاهایی نیز سوءاستفاده شرکت‌های بیمه در تعهدات خود در حمل و نقل بین‌المللی شده است و این واقعیت که شکاف‌هایی در رویه‌های پرداخت خسارت و غرامت به مسافرین، درگذشتگان و... از سوی شرکت‌های بیمه در کشورهای مختلف وجود دارد و بسیاری از مردم مناطق و کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
نتیجه‌گیری: ماده ۱ قانون تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مصوب ۱۳۹۱ بیان می‌دارد که در پروازهای داخلی در مورد حمل و نقل مسافران فقط مطابق قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود. بنا بر ماده فوق مسئولیت شرکت هواپیمایی در قبال مسافران مطابق با قانون مجازات اسلامی تعیین می‌گردد، در نتیجه مسئولیت شرکت هواپیمایی و تعیین جبران خسارت بر اساس قانون دیات مندرج در قانون مجازات اسلامی مانند سایر قتل‌های شبه‌عمد و یا خطایی از سوی قاضی دادگاه تعیین می‌شود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1402/4/27 | پذیرش: 1402/7/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.