دوره 8، شماره 28 - ( بهار 1393 )                   جلد 8 شماره 28 صفحات 166-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه حقوق و عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
2- دانشگاه پیام نور مرکز قزوین
چکیده:  

تله‌مدیسین به معنای پزشکی از راه دور یکی از طرق ارائه خدمات بهداشتی درمانی است که با استفاده از فناوری نوین و تجهیزات مدرن ارائه می‌شود. تله‌مدیسین خدمات گسترده‌ای نظیر مشاوره از راه دور، رادیولوژی از راه دور و جراحی از راه دور را در بر می‌گیرد. ارائه خدمات تله‌مدیسین به بیماران، نیازمند کسب رضایت آگاهانه آنان از نحوه ارائه خدمات، روش درمان و میزان خطرات احتمالی این روش است. ارائه‌کنندگان خدمات تله‌مدیسین گاه پزشکان و گاه مراکز درمانی هستند. زمانی که این خدمات توسط پزشکان ارائه می‌شود طرف قرارداد بیمار، پزشکی است که برای مثال به مشاوره یا درمان اینترنتی و آن‌لاین او می‌پردازد و مسؤولیت این پزشک نیز گاه در قالب مسؤولیت قراردادی ناشی از نقض تعهدات قراردادی و گاه در قالب مسؤولیت قهری ناشی از خطای او محقق می‌شود. در مقابل هنگامی که خدماتی نظیر جراحی از راه دور به بیمار ارائه می‌شود، مرکز درمانی که جراحی در آن واقع می‌شود، طرف قرارداد بیمار است. با وجود این که در این فرض رابطه قراردادی میان بیمار و پزشک راه دور متصور نیست اما مسؤولیت خطاهای پزشک به صورت تبعی و بر اساس مبانی‌ای نظیر مسؤولیت کارفرما، مسؤولیت جانشینی و نمایندگی ظاهری با مرکز درمانی مطرح می‌باشد.

نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1392/3/22 | پذیرش: 1393/1/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.