Medical Law Journal
مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی
MLJ
Literature & Humanities
http://ijmedicallaw.ir
1
admin
2008-4390
2476-7158
8
10.29252/ijml
14
2476-7158
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
14
Special Issue on Human Rights and Citizenship Rights
online
1
fulltext
fa
مالیتداشتن اعضای بدن انسان در راستای ماده 75 منشورحقوق شهروندی و فقه اسلامی در قبال فروش اعضای بدن
Analysis of the taxation of human organs in violation of Article 75 of the Charter of Civil Rights and Islamic jurisprudence in return for the sale of organs
پژوهشي
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span dir="RTL">با عنایت به پیشرفت‏هایی که در علم پزشکی رخ داده است و با تأسی از فقه پویای امامیه حق بر مالکیت پذیرفته شده است و ماده 75 منشور حقوق شهروندی حق مالکیت شهروندان را محترم شمرده است. ارتباط انسان با اعضای بدن خویش از جمله مباحث جدید و نو میباشد و به دلیل نبودن نص صریح قانونی مبنی بر فروش اعضای بدن، مورد توجه و بعضاً اختلاف حقوقدانان و فقها می‏باشد، اهدا، خرید و فروش اعضای بدن انسان چه در زمان حیات طبیعی و چه در زمان حیات نباتی از جمله مسائل مهم است که مشکلات زیادی را در زمینه پزشکی و پیوند اعضا مرتفع نموده است و حیاتی دوباره به کسانی که تحویل گیرنده عضو پیوندی میباشد، بخشیده است، لذا کسی که با پیوند این عضو که مالکیت آن مال دیگری بوده است، چنانچه معامله‏ای صورت بگیرد، به نظر میرسد که این معامله فاقد ایراد باشد، به خصوص در زمانی که شخص حیاتی نباتی دارد و دچار مرگ مغزی شده است که این امر بیشتر محسوس می‏گردد. جهت اظهار نظر در خصوص مالیتداشتن اعضای بدن انسان، باید به مبدأ آن و بحث مالبودن یا نبودن اعضای بدن شناخت حاصل شود. در واقع مال از نظر لغتشناسان مفهوم عرفی دارد و به معنای خواسته و دارایی است. مال از نظر حقوقدانان نیز عبارت از هر آن چیزی است که قابل داد و ستد باشد و از نظر اقتصادی ارزش مبادله را داشته باشد. فقها منفعت عرفی در اشیا را تنها شرط مالیت اشیا اعلام کردهاند. همچنین در خصوص منفعت، از واژه رغبت و تمایل استفاده کردهاند، لذا وجود رغبت و تمایل مردم به کالا را شرط مالیت کالا اعلام کردهاند، ماده 8 قانون مربوط به پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آییننامه این قانون، خرید و فروش خون را که از جمله فرآوردههای بدنی است مجاز اعلام کرده است که مطابق ماده 75 منشور حقوق شهروندی این حق نیز محترم شمرده شده است. مقنن در حقیقت با این کار خود مالیت موضوع ماده 8 را به رسمیت شناخته است. نظر به اینکه تمام خصوصیات لازم یک مال عرفأ در تک به تک اعضای بدن انسان وجود دارد، مقنن هم برای اتلاف اعضا دیه تعیین کرده است و در مورد خاص خرید و فروش آن را مجاز اعلام کرده است، لذا می‏توان گفت هر یک از اعضای بدن انسان عرفاً، قانوناً و شرعاً از جمله اموال است، بلکه از نوع ارزشمندترین اموال در دنیا است و کلیه آثار و احکام مال نیز بر آنها ساری و جاری است، مگر اینکه شرع و قانون تصریحاً عدم مالیت آنها را بیان کند و عدم جریان احکام و آثار مبادلات اموال را در خصوص اعضا بیان کند. این مقاله توصیفی ـ تحلیلی و به روش کتابخانه‏ای تهیه و تدوین گردیده است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In view of the advances that have taken place in medical science and due to the dynamic jurisprudence of the Imams, the right to property has been accepted and Article 75 of the Charter of Citizenship Rights respects the right of property of citizens. Man's relationship with his organs is one of the new topics and due to the lack of explicit legal text on the sale of organs, is considered and sometimes disputed by jurists and jurists, donating and buying and selling human organs, whether during life Natural or in plant life is one of the important issues that has solved many problems in the field of medicine and organ transplantation and has given life again to those who receive the transplanted organ, so the person who transplanted this organ that owns the property There has been another, if a deal is made it seems that the deal is flawless, especially when the person has a vital plant and has suffered brain death, which is more noticeable. In order to comment on the property of the organs of the human body, one must know its origin and the discussion of whether the organs of the body belong or not. In fact, according to lexicologists, property has a customary meaning and means desire and property. According to jurists, property is anything that can be traded and has an economic value of exchange. The jurists have declared customary interest in things as the only condition for the taxation of things, and also have used the word desire and desire in relation to benefit, so they have declared the existence of desire and desire of people for goods as a condition of goods tax. Article 8 of the Law on Medicine and Arbitration And foodstuffs and the bylaws of this law, the purchase and sale of blood, which is one of the bodily products, has been authorized, which according to Article 75 of the Charter of Citizenship Rights, this right is also respected by the legislator. 8 recognized. Considering that all the necessary characteristics of a mystic property are present in each of the organs of the human body, the legislator has also determined a ransom for the loss of organs and in a special case has authorized its sale, so it can be said that each organ of the human body is a mystic. Legally and religiously, is among the property, but it is the most valuable property in the world, and all the effects and rulings of property are valid on them, unless the sharia and law explicitly state their non-taxation and the lack of flow of rulings and effects of property exchanges Express about members. This descriptive-analytical article has been prepared and compiled by the library method.<br>
<br>
<strong>Please cite this article as:</strong> Fallah Molla Mahmoud J, Soltan Ahmadi J, Shoaryan Satari E. Taxation of Human Organs in Accordance with Article 75 of Citizenship Rights and Islamic Jurisprudence for the Sale of Organs. <em>Bioethics Journal</em>, Special Issue on Bioethics and Citizenship Rights 2020; 489-500.<strong><span dir="RTL"></span></strong></div>
مال؛ قابلیت انتقال؛ عضو؛ پیوند اعضا؛ مالکیت
Property, Transferability, Member, Organ Transplant, Ownership
525
536
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1682-1&slc_lang=fa&sid=1
Jebraeel
Fallah Molla Mahmoud
جبرئیل
فلاح ملامحمود
jabraael.fallah@gmail.com
10031947532846009141
10031947532846009141
Yes
Payame Noor University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
Jalal
Soltan Ahmadi
جلال سلطان
احمدی
Gsahmadi@gmail.com
10031947532846009142
10031947532846009142
No
Department of Law, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Ebrahim
Shoaryan Satari
ابراهیم
شعاریان ستاری
mailto:eshoarian@yahoo.com
10031947532846009143
10031947532846009143
No
Tabriz Branch, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران