fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
8
Special Issue of Intellectual Property Law
online
1
fulltext
fa
انواع سازمانهای مدیریت جمعی
Types of Collective Management Organizations
پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری از حقوق انحصاری متعددی نظیر حق تکثیر، حق پخش، حق عرضه و توزیع برخوردارند. رشد روزافزون فناوریهای نوین ارتباطی موجب تسهیل استفادههای مجاز و غیر مجاز از آثار ادبی و هنری گردیده است و صاحبان آثار دیگر قادر به کنترل استفادههای مجاز یا غیر مجاز از آثارشان نیستند. در این شرایط سیستم مدیریت جمعی و سازمانهای مدیریت جمعی بهترین ابزار برای حمایت از منافع پدیدآورندگان آثار و ذینفعان حقوق هستند که به عنوان واسطه میان ایشان و مصرفکنندگان عمل میکنند. امروزه سه نوع سازمان مدیریت جمعی در کشورهای مختلف به فعالیت میپردازند. این سازمانها بسته به حوزه فعالیت و حقوق تحت پوشش خود دارای روشها و مکانیزمهای گوناگونی هستند. نوع رایج این قبیل سازمانها، «سازمان مدیریت جمعی سنتی» نام دارد. این سازمانها به طور معمول از طرف اعضای خود بر سر نرخها و شرایط استفاده از آثار توسط کاربران مذاکره و مجوز صادر کرده و حق امتیازها را جمعآوری میکنند. دو نوع دیگر این سازمانها، «مرکز تسویه حقوق» و «مکان واحد ارائه خدمات» است که در آنها سازمان بیشتر به عنوان دلال و واسطه عمل کرده و تعرفهها و شرایط استفاده از آثار توسط صاحبان آثار تعیین میشود.
Authors of literary and artistic works have different exclusive rights like reproduction right, broadcasting right and distribution right. Increasing growth of new communication technologies facilitate allowed and non-allowed uses of literary and artistic works and owners of works could not control uses of their works. In this condition, collective management system and collective management organization are best ways for protection of advantages of authors and beneficiaries. They act as a mediator between owners of works and users. Today three kinds of collective management organizations work in different countries. These organizations have different methods and mechanisms depend on the scope of their activity and the rights covered by them. Customary kind of these organizations are traditional collective management organizations. These organizations usually negotiate with their members about tariffs and conditions of using works by users, issuing license and collecting royalties. Two other kinds of these organizations are right clearance center and one stop shop. In these models, organization usually works as a mediator and owners of works set tariffs and conditions.
Copyright, Collective Management Organization, Right Clearance Center, One Stop Shop
کپیرایت, سازمان مدیریت جمعی, مرکز تسویه حقوق, مکان واحد ارائه خدمات
11
27
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-156&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/18
1393/1/29
2014/08/21
1393/5/30
Shima
Pourmohamadimahounaki
تهران، ایران
شیما
پورمحمدی ماهونکی
sh.poormohamadi@yahoo.com
0031947532846005554
0031947532846005554
Yes
تهران، ایران
fa
بررسی وضعیت حقوقی سازمانهای مدیریت جمعی در جهان کنونی
A Review of the Legal Status of Collective Management Organizations in Today’s World
سازمانهای مدیریت جمعی، گونه منسجم و جمعی اداره حقوق مالکیت ادبی و هنری هستند که در موقعیتهای ناشی از پیچیدگی و گستردگی دسترسی به آثار، به احقاق حق مؤلفان و هنرمندان میپردازند. این سازمانها در کشورهای مختلف با عنایت به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ملی از تنوع زیادی برخوردارند. در مقاله حاضر تلاش میشود با تکیه بر روش تحلیلی ـ توصیفی ضمن مطالعه تطبیقی سازمانها در کشورهای گوناگون، تفاوتها و شباهتهای نظامهای حقوق نوشته و عرفی را در تأسیس سازمان، نقش دولت در سازمانها، روابط اعضا و کاربران با سازمان واکاوی نموده و سرانجام به بیان پیشنهادات مقتضی بپردازد. با وجود این، میتوان پذیرفت که اکنون مرزهای سنتی نظام حقوق نوشته و عرفی دچار تغییر شده و از یکدیگر متأثر گردیدهاند. از این رو سازمانهای معاصر آمیزهای از هر دو نظام خواهند بود.
Collective management organization is a consistent and collective kind of management of literary and artistic property rights that benefits authors and artists in situations of complexity and extent of access to the works. These organizations are facing with the diversity in different countries with regard to the political, social and cultural national. Recent paper attempts to study descriptive -analytical the organizations in different countries, differences and similarities of civil law and common Law systems and the establishment of the organization, the role of government in the organization, relationships with the organization's members and users, and finally to express their appropriate suggestions. Nevertheless, it is plausible that the traditional boundaries of civil law and common Law system metamorphosed and from each other, have been affected. Therefore, contemporary organizations will be a combination of both systems.
Copyright, Collective Management Organizations, Authors and Artists, Royalty, Legal Systems
حقوق مالکیت ادبی و هنری, سازمانهای مدیریت جمعی, مؤلفان و هنرمندان, حقالامتیاز, نظامهای حقوقی
29
60
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-157&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/30
1393/2/10
2014/08/212014/09/15
1393/6/24
Zahra
Shakeri
زهرا
شاکری
zshakeri@ ut.ac.ir
0031947532846005552
0031947532846005552
Yes
دانشکده حقوق و علوم سیاسی (مؤسسه حقوق تطبیقی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Hakimeh
Mohamadi
دانشگاه تهران، تهران، ایران
حکیمه
محمدی
0031947532846005553
0031947532846005553
No
دانشگاه تهران، تهران، ایران
fa
نقش سازمان جهانی مالکیت فکری در ظرفیتسازی و ارتقای جایگاه سازمانهای مدیریت جمعی در نظامهای حقوقی ملی
WIPO’s Role in Capacity Building and Promotion of Collective Management Organizations in Domestic Legal Systems
مدیریت جمعی در حوزه کپیرایت و حقوق مرتبط با ایجاد پلی میان حقوق و منافع صاحبان حق و مصرفکنندگان، نقش بسیار مهمی در ارتقای حمایت از مالکیت فکری و آثار اقتصادی ناشی از آن در جامعه، به ویژه در عصر دیجیتال، ایفا میکند. سازمان جهانی مالکیت فکری که امروزه یکی از اهداف خود را حمایت از مالکیت فکری در خدمت به توسعه اقتصادی کشورها اعلام میکند، با علم به نقش سازمانهای مدیریت جمعی در حوزه کپیرایت و حقوق مرتبط، از حدود دو دهه پیش با ایجاد ادارهای به نام «اداره مدیریت جمعی کپیرایت» تحت نظر برنامه همکاریهای توسعهای این سازمان، به ایفای نقش در جهت ارتقای جایگاه سازمانهای مدیریت جمعی در کشورهای عضو، به ویژه کشورهای در حال توسعه پرداخته است. وایپو این نقش را از طریق تشویق تأسیس و ساماندهی این دسته از سازمانها، ارائه مشورتهای حقوقی، ظرفیتسازی، نهادسازی و تربیت نیروی انسانی و ارائه کمکهای فنی و اداری ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا با بررسی اهمیت مدیریت جمعی کپیرایت و حقوق مرتبط به ویژه در دنیای دیجیتال جدید، دلایل و سابقه توجه سازمان جهانی مالکیت فکری به این موضوع را مرور کنیم و سپس اقدامات عملی سازمان جهانی مالکیت فکری در راستای ارتقای جایگاه این سازمانها را مورد بحث قرار دهیم.
Collective management in the field of copyright and related rights which bridge the gap between the rights and interests of the right holders and users, plays an important role in the promotion of intellectual property rights and its economic implications in the society, in particular on digital age. World Intellectual Property Organization (WIPO) which follows the goal of protection of IP rights to serve the economic development of the member states by noting the importance of role played by collective management organizations in copyright and related rights, has helped enhancement of collective management organizations in member states, especially in developing world, through establishment of an office named Copyright Collective Management Division (CCMD). This functions under the auspice of Development Cooperation Program from two decades ago. WIPO implements this mission by encouragement of establishing such organization, making necessary arrangement among them, providing legal advices, capacity building, institution building and training human recourses as well as offering technical and administrative assistance. This article tries to examine the collective management of copyright and related rights particularly in new digital era, and further review the background and reasons of the WIPO’s attention to this subject. The article also studies the measures taken by WIPO which are aimed at the promotion of the status of this Organization.
Copyright, Related Rights, Collective Management, Capacity Building, Institution Building
کپیرایت, حقوق مرتبط, مدیریت جمعی, نهادسازی, ظرفیتسازی
61
84
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-158&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/1
1393/2/11
2014/08/212014/09/152014/10/7
1393/7/15
Sajjad
Soltanzadeh
رییس اداره قوانین و مقررات وزارت امورخارجه، تهران، ایران
سجاد
سلطانزاده
ssoltan1352@yahoo.com
0031947532846005551
0031947532846005551
Yes
رییس اداره قوانین و مقررات وزارت امورخارجه، تهران، ایران
fa
آییننامه و اساسنامه پیشنهادی برای سازمانهای مدیریت جمعی
Suggested Charter and Regulations for Collective Management Organizations
صرف نظر از ماهیت سازمانهای مدیریت جمعی از جمله دولتی یا غیر دولتیبودن، ملی و یا بینالمللیبودن، مستقل و یا وابستهبودن به ارگانهای دولتی و یا گنجاندهشدن آنها در قالب یکی از شرکتهای تجاری موضوع قانون تجارت، با توجه به ویژگی این سازمانها از قبیل حوزههای گوناگون فعالیت، تنوع آثار و حقوق مورد حمایت نظام مالکیت فکری باید برخی از شرایط و ویژگیها در اساسنامه تأسیس این شخصیتهای حقوقی ذکر شود. از جمله این شرایط میتوان به انواع حقوق قابل پیگیری، موضوع فعالیت، محدوده و قلمرو اشخاص که قادر به عضویت هستند (از جمله اشخاص حقیقی، حقوقی و اصناف و یا شرکتهای تجاری دارنده حق)، نحوه تأیید عضویت، نحوه انصراف از عضویت، شروط محرمانگی و شیوه اداره سازمانهای مدیریت جمعی به صورت متمرکز و یا سایر صور اشاره کرد، فلذا با توجه به موضوع فعالیت و فروض قابل تصور برای نحوه فعالیت سازمانهای مدیریت جمعی و از آنجا که تاکنون اساسنامه نمونهای برای ایجاد سازمانهای مدیریت جمعی در حقوق ایران پیشنهاد و یا پیشبینی نشده و اینکه موضوع تدوین و تهیه این مدل از نیازهای روز نظام حقوق مالکیت فکری ایران است، در این نوشتار سعی شده تا شروطی که تعیین آنها مقتضای ذات ایجاد یک سازمان مدیریت جمعی بوده و آن را از سایر شخصیتهای حقوقی متمایز میکند، مورد شناسایی قرار گیرد.
Regardless of the nature of collective management organizations whether governmental or non-governmental, national or international, independent or dependent on the state’s institutions, or their inclusion in the form of one of the companies mentioned in Trade Act, due to the particular characteristics of such organizations such as field of activities, varieties of works and rights protected under intellectual property regime, some conditions and characters need to be specified in such organization’s Charters. Among these conditions are the rights, subject of activities, scope of which persons can become a member, procedures of membership, verification or its cancellation, confidentiality conditions and administration of these originations. Therefore, since no sample charter for establishment of such organizations has been suggested, and due to the need of existence of a sample or model in the Iranian legal system, this article tries to identify conditions essential to the establishment of collective management organizations and make them distinct from legal persons.
Intellectual Property Rights, Copyrights, Collective Management Organizations, Sample Charter
حقوق مالکیت فکری, حقوق مالکیت ادبی و هنری, سازمان مدیریت جمعی, اساسنامه مدل
85
106
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-159&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/12014/08/1
1393/5/10
2014/08/212014/09/152014/10/72015/01/14
1393/10/24
Hamed
Moeini
تهران، ایران
حامد
معینی
moeini_hamed@yahoo.com
0031947532846005550
0031947532846005550
Yes
تهران، ایران
fa
نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرایند شکلگیری و حیات مؤسسات مدیریت جمعی حقوق در ایران با الهام از حقوق فرانسه
Role of Ministry of Culture and Islamic Guidance in the Process of Establishment and Functions of Collective Management Organizations with the Use of the Experience from the French Legal System
تأسیس سازمانهای مدیریت جمعی در نظام حقوقی ایران برای اولینبار در لایحه قانون جامع حقوق مالکیت ادبی ـ هنری و حقوق مرتبط که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به دولت پیشنهاد شده، پیشبینی شده است. با توجه به فقدان سابقه تقنینی در خصوص موضوع و همچنین عدم فعالیت عملی این مؤسسات یا مؤسساتی با کارکرد مشابه در کشور و به ویژه به دلیل اهمیتی که این مؤسسات در تجاریکردن آثار و اشیای موضوع حقوق مرتبط دارند، لازم است چارچوب این مؤسسات و نحوه عملکردشان از حیث قانونی تعیین شود. از آنجا که این مؤسسات مدیر اجرایی پدیدآورندگان آثار هستند که وزارت فرهنگ در کشور ما متولی اصلی حمایت از آنهاست، ضروری است نقش این دستگاه حاکمیتی در تأسیس و شکلگیری، انحلال و به ویژه نظارت بر عملکرد آنها ترسیم گردد. این امر تنها از طریق بررسی تطبیقی تجارب کشورهای دارای سابقه در این موضوع و بهرهگیری از مقررات قانونی آنها میسر است. به دلیل نزدیکی سیستم قانونی ما با سیستم فرانسوی، در این تحقیق به چگونگی تأسیس و نحوه عملکرد این مؤسسات در فرانسه میپردازیم و با تأسی از آن برخی وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ را در اینباره برمیشماریم.
The establishment of collective management organizations (CMO) has been envisaged in draft of comprehensive act for protection of literary and artistic ownership and related rights by the Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran. At the moment, no such organizations or similar institutions exist in Iran. Due to the lack of legislative background as well as lack of practice of such organizations, and particularly due to the importance of CMOs in commercialization of the works that are subject to copyright and related rights, it is necessary that their structures and functions are determined by law. Since CMOs manage the rights of the creators and the Ministry is the authority to provide the protection for the right holders, it is essential that the role of the Ministry of culture and Islamic guidance is clarified in connection with the establishment, structures and functions of CMOs. In this context, the experience of the states such as France because of their similarities with the Iranian legal system is of particular importance. This article tries to examine the establishment process, structures and functions of CMOs in France and analyze their implications to ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran.
Ministry of Culture and Islamic Guidance, Collective Management Societies, Intellectual Property Code of France
مؤسسات مدیریت جمعی, نحوه تشکیل و عملکرد, وزارت فرهنگ
107
132
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-160&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/12014/08/12014/06/9
1393/3/19
2014/08/212014/09/152014/10/72015/01/142014/11/21
1393/8/30
Somayeh
Azadbeigi
تهران، ایران
سمیه
آزادبیگی
s-azadb@yahoo.com
0031947532846005549
0031947532846005549
Yes
تهران، ایران
fa
سهم منصفانه پدیدآورندگان در قراردادهای تجاریسازی آثار ادبی و هنری و نقش سازمانهای مدیریت جمعی در تحقق آن
Equitable Share of Creators in Commercialization Contracts of Literary and Artistic Works and the Role of Collective Management Organizations
در فرایند انعقاد قراردادهای تجاریسازی آثار ادبی و هنری، گاه بنگاه تجاریساز (نظیر ناشرین کتاب و...)، سهم منصفانهای را برای پدیدآورنده در نظر نمیگیرند و خالقان اثر نیز به عنوان طرف ضعیفتر این قراردادها، ناگزیرند قراردادِ از پیش تنظیمی را امضا کرده و به سهم غیر منصفانهشان اعتراضی نکنند. در قوانین داخلی برخی کشورها، بر لزوم تعلق سهم منصفانه به صاحب اثر تأکید و تصریح شده است، اما برای اجراییکردن این مقررات، علاوه بر لزوم وجود قانون، سازمانهای مدیریت جمعی نیز میتوانند اثر به سزایی داشته باشند. با عنایت به اینکه این موضوع مهم و کاربردی تاکنون در ادبیات حقوقی ما مورد توجه نبوده است، لذا مقاله حاضر برای رفع نسبی این خلأ تحقیقاتی، در دو بخش ارائه میشود: در بخش نخست، مفهوم و معیارهای تعیین سهم منصفانه تبیین شده و نقش سازمانهای مدیریت جمعی در تحقق آن در قراردادهای تجاریسازی همراه با مطالعه تطبیقی بررسی میگردد و در بخش دوم، جایگاه موضوع در حقوق ایران نقد شده و ضمن بررسی مقررات موجود، نگاهی نیز به لایحه حمایت از مالکیت فکری انداخته میشود. در پایان هم راهکارهای کاربردی به گروههای بهرهبردار از نتایج تحقیق عرضه میگردد.
Sometimes, commercialization firms (such as publicators) do not respect the equitable share of the creators of literary and artistic works in commercialization contracts. Since the creators are considered as the weaker party of contract, adopt unfair share and do not protest unfair clause of contract regulated by another party. The national laws and regulations of several countries have emphasized on the equitable share of the owner of literary and artistic works. For implementation of the mentioned right, we need collective management organizations (CMOs) in addition to laws and regulations. Whereas Iranian legal literature has not paid attention to this important and practical issue, this article tries to fulfill the current lack of research approximately. This survey constitutes two parts. The first part allocates to the concept and criteria of equitable share and the role of CMOs with comparative approach. The second part considers the exsiting reulations and bill of intellectual property protection of Iran. Finally, it suggests clear and practical solutions to the beneficiary groups.
Commercialization Contracts, Literary and Artistic Works, Equitable Share, Collective Management Organizations, Comparative Study, Iranian Law
قراردادهای تجاریسازی, آثار ادبی و هنری, سهم منصفانه, سازمانهای مدیریت جمعی, مطالعه تطبیقی, حقوق ایران
133
165
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-161&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/12014/08/12014/06/92014/08/2
1393/5/11
2014/08/212014/09/152014/10/72015/01/142014/11/212014/12/9
1393/9/18
Mohsen
Sadeghi
دانشکده حقوق و علوم سیاسی (مؤسسه حقوق تطبیقی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محسن
صادقی
sadeghilaw@ut.ac.ir
0031947532846005548
0031947532846005548
Yes
دانشکده حقوق و علوم سیاسی (مؤسسه حقوق تطبیقی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fa
پیوندهای حقوق عمومی و حقوق مالکیت ادبی و هنری: درآمدی بر مبانی نظری
Relationship between Public law and Literary and Artistic Property Law: An Introduction to the Theoretical Foundations
حقوق مجموعهای از قوانین و مقررات حاکم بر روابط اجتماعی انسانهاست که کار ویژه اصلی آن ایجاد نظم و عدل در این روابط است. بدیهی است که در این راستا صرف وجود قواعد و مقررات بدون ایجاد یک ساختار پویا و هدفمند که امکان اجرای آن قواعد را فراهم آورد و حقوق را به عرصه عمل وارد نماید، کافی نخواهد بود.
به همین جهت قانونگذاران مدبر همواره سعی دارند که در خلال قوانین تصویبی، ضمانت اجراهای مناسب و کارآمدی را نیز پیشبینی نمایند تا از نقض قوانین جلوگیری و یا ناقضین آن را مجازات نمایند. اعمال این ضمانت اجراها از طریق اقتدار عمومی صورت میپذیرد.
از طرف دیگر مقولههای نظم عمومی و منفعت عمومی به عنوان اساسیترین مفاهیم حقوق عمومی، بر حمایت از حقوق شهروندان اثر گذارند. همچنین قانون اساسی الهامبخش قوانین مربوط به حقوق مالکیت ادبی و هنری، است؛ سندی که مهمترین موضوع مورد بررسی حقوق عمومی میباشد.
بر این اساس در مقاله حاضر سعی میشود پیوندهای حقوق مالکیت ادبی و هنری با حقوق عمومی در چارچوب موارد پیشگفته، تبیین گردد.
Law is a set of rules and regulations governing the human social relations that its main task is establishing order and justice in these relations.
Obviously, in this regard, the mere existence of rules without creating a dynamic and purposeful structure that provides the possibility of implementing rules will not be enough. So resourceful legislators always try to predict appropriate and effective sanctions to prevent infringement of laws or to punish violators. These sanctions are imposed by the public authority.
On the other hand the public order and public interest as the most fundamental concepts of public law affect protecting the right of citizens. Also literary and artistic property laws is inspired by constitution; that is the main subject of public law.
In this paper the links between literary and artistic property law and public law in the context of the above are explained.
Literary and Artistic Property Law, Public Law, Public Authority, Public Order, Public Interest, Right of Citizens, Sanction
حقوق مالکیت ادبی و هنری, حقوق عمومی, اقتدار عمومی, نظم عمومی, منفعت عمومی, حقوق شهروندان, ضمانت اجرا
167
181
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/12014/08/12014/06/92014/08/22014/05/26
1393/3/5
2014/08/212014/09/152014/10/72015/01/142014/11/212014/12/92014/10/10
1393/7/18
Ali Akbar
Gorji Azandariani
دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
علیاکبر
گرجی اَزندریانی
gorji110@yahoo.fr
0031947532846005546
0031947532846005546
Yes
دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Mahdi
Moradi Berelian
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
مهدی
مرادی برلیان
0031947532846005547
0031947532846005547
No
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
fa
انتقال حقوق مالکیت فکری در حوزه ادبی ـ هنری (حق مؤلف) در فقه امامیه و حقوق ایران
Transfer of Intellectual Property Rights in Copyrights from Iranian and Sharia's Point of View
با بررسی مجموع مباحث مطروحه در خصوص مالکیت فکری از منظر فقه و حقوق اسلام، متوجه یک حقیقت غیر قابل انکار خواهیم شد و آن اینکه ورود بحث مالکیت فکری اساساً در حوزه مالکیت ادبی ـ هنری میباشد و شاید بتوان گفت طرح موضوع مالکیت فکری در فقه از اثر نوشته و مکتوب آغاز شد، اما اینکه انتقال این حقوق چگونه خواهد بود، همواره اذهان حقوقدانان و مرتبطین این عرصه را به خود معطوف داشته است. بنابراین در این مقاله به تجزیه و تحلیل انتقال حقوق مالکیت فکری در حوزه مالکیت ادبی ـ هنری از منظر فقه شیعه و حقوق ایران پرداخته خواهد شد.
Having considered the debate on intellectual property law from Iranian and sharia laws, we can see that the discussion about intellectual property has begun from the rights arising from written materials including books. However, the transfer of such rights has been challenged. On this basis, this article tries to examine and analyze the transfer of intellectual property rights in copyrights context from Iranian and sharia's point of view.
Intellectual Property, Transfer of Copyrights, Legitimization
اموال فکری, انتقال حقوق ادبی ـ هنری, مشروعیت
183
207
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-163&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/12014/08/12014/06/92014/08/22014/05/262014/04/26
1393/2/6
2014/08/212014/09/152014/10/72015/01/142014/11/212014/12/92014/10/102014/12/19
1393/9/28
Ali Akbar
Izadifard
دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
علیاکبر
ایزدیفرد
0031947532846005557
0031947532846005557
No
دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
Ahmad Ali
Mohsenzadeh
دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
احمدعلی
محسنزاده
ahmad.mohsenzadeh@gmail.com
0031947532846005558
0031947532846005558
Yes
دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
fa
بررسی نحوه تخصیص حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار ناشی از روابط قراردادی یا استخدامی
Allocation of Rights in Works Created by Contractual Relations or Employment
فرض اولیه و کلی در مورد مالکیت حقوق مادی آثار ناشی از رابطه کار یا استخدام، مانند آثار دیگر، تعلق مالکیت اثر به پدیدآورنده است، ولی تلاش ما در این پژوهش، اثبات این دیدگاه است که آن فرض نخستین، در قوانین و مقررات حقوق مالکیت فکری کشورهای مختلف، به همان حالت اولیه و کلی باقی نمانده است. در کامن لا (به ویژه آمریکا)، فرض اولیه این است که مالکیت اثر، متعلق به کارفرما یا دانشگاه است، مگر اینکه تعلق مالکیت اثر به پدیدآورنده بر اساس شرایط مشخصشده در این قوانین، محرز گردد، اما در نظامهای رومی ـ ژرمنی، فرض نخست، مالکیت پدیدآورنده است. در این مقاله، ضمن تشریح عناصر و گونههای مختلف این رابطه، وضعیت تخصیص حقوق در خانوادهها و نظامهای مهم حقوقی، بررسی شده است.
Ownership of economic and moral rights of work to creator is the first assumption of any intellectual work. However, this assumption does not have any fix station about works created in employment agreements, and also academic works. In some legal systems (especially in common law countries such as United States of America) first principle is the allocation of rights to the employer/university, whereas in some other (Roman law systems), this assumption vice versa is true. Many employers in United States of America defined three models including work made for hire, substantial use of employer resources and contract to allocate rights to employer. Other method that is not so famous is joint ownership. It means division of rights between creator and employer/university.
Employment Relationships, Copy Rights, Allocation of Rights, Employers, Employees
روابط کار و استخدام, حقوق مالکیت ادبی و هنری, تخصیص حقوق, کارفرما, کارگر
209
230
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1-164&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/182014/04/302014/05/12014/08/12014/06/92014/08/22014/05/262014/04/262014/07/5
1393/4/14
2014/08/212014/09/152014/10/72015/01/142014/11/212014/12/92014/10/102014/12/192014/10/29
1393/8/7
Mohammad
Moeineslam
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد
معین اسلام
0031947532846005555
0031947532846005555
No
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Mohammad Hossein
Erfanmanesh
مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
محمدحسین
عرفانمنش
erfanmanesh1@gmail.com
0031947532846005556
0031947532846005556
Yes
مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران