دوره 7، شماره 24 - ( بهار 1392 )                   جلد 7 شماره 24 صفحات 99-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:  

زمینه و هدف: امروزه علی رغم تلاش‌های پزشکان میزان شکایت بیماران رو به افزایش می باشد. یکی از مهمترین تنش‌های شغلی در حرف پزشکی شکایت بیمار است. مسأله نارضایتی، شکایت و دادخواهی بیماران از پزشکان معالج به علت تخلفات و خطا‌های تشخیصی درمانی از مسائل مهم جامعه می‌باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی سطح اگاهی جراحان و متخصصین بیهوشی شهر کرمان را از برائت و رضایت انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی که در سال 1389 صورت گرفت، آگاهی 120 نفر از جراحان و متخصصین بیهوشی شهر کرمان از رضایت و برائت مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خود ساخته و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار 17 spss و آزمون‌های مجذور کای و تی استفاده گردید. یافته‌ها: در این مطالعه 83% شرکت‌کنندگان متخصص جراحی و 16/7% متخصص بیهوشی بودند. 73/4% افراد آگاهی خوب و 10/8% سطح آگاهی غیرقابل قبول داشته‌اند. نمره آگاهی متخصصین بیهوشی 2±14/9 به‌طور معنی‌داری بیشتر از متخصصین جراحی 3/8±12/9 بود (0/024=p). براساس جنس و سابقه کار تفاوتی در نمره آگاهی پزشکان ملاحظه نشد. نتیجه‌گیری: مشخص گردید میزان آگاهی خوب افراد مورد مطالعه مطلوب نبوده است و عدم آشنایی به امر رضایت و برائت می‌تواند مشکلاتی را برای جامعه پزشکی ایجاد نماید و سلامت جامعه را به خطر بیندازد؛ فلذا لازم است آموزه‌های قانونی به صورت برنامه‌های بازآموزی و کارگاه‌های آموزشی مدون جهت افزایش اطلاعات کادر درمان انجام گیرد.


دریافت: 1391/9/2 | پذیرش: 1391/11/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.