1- دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
3- گروه حقوق عمومی و حقوق اقتصادی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4- گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه، تهران، ایران
چکیده:
زمینه و هدف: اهمیت نظام دو مجلسی در راستای حفظ حقوق فردی و اجتماعی شهروندان ازجمله دغدغههای نظام در حوزه حقوق عمومی میباشد از آغاز جنبش نهضت قانون اساسی یکی از مسائل مورد اختلاف و بحثبرانگیزی که بین صاحبنظران حقوق و واضعان قانون اساسی وجود داشته و هنوز وجود دارد. ترکیب پارلمان و وجود نظامهای یک مجلسی و دو مجلسی است. هدف ما در این تحقیق تبیین لزوم اهمیت و ضرورت نظام دو مجلسی در جهت حفظ حقوق شهروندی میباشد.
یافتههای تحقیق: درخصوص نظام تک مجلسی و نظام دومجلسی، استدلالهای حقوقی و در مواردی باطناً سیاسی درخصوص برتری هر کدام ارائه شده است. بسیاری از نظامهای قانونگذاری پیشنهاد دو مجلسی بودن پارلمان را پذیرفته و آن را در قوانین اساسی آوردند. و میطلبد که در ایران نیز این مهم صورت بپذیرد، زیرا مجلس اول نمودار تحرک و نوگرایی است و انعکاسدهنده اراده عام جامعه بوده و از معایب آن در مواردی تصویب قوانین خام به علت شتابزدگی در تصویب برخورد احساسی با بعضی موضوعات میباشد مجلس دوم مظهر تعقل در برابر شتابزدگی، نخبگان در برابر عوام و رای پیران در برابر جوانان میباشد.
روش تحقیق: این مقاله به صورت توصیفی تحلیلی، و به روش استناد از منابع کتابخانهای تهیه و تدوین گردیده است.
نتیجهگیری: با مطالعات صورت پذیرفته نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که نظام تقنینی جمهوری اسلامی ایران یک مجلس دو رکنی و نیاز به مجلس دوم بر اساس ضرورتها و کارکردهای این نهاد دارد علیرغم بیتوجهی نسبت به این مسأله در صورت اصلاحات قانون اساسی این موضوع باید لحاظ گردد. و مجلس دوم بیش از پیش میتواند با اتکا به اصل تعقل در راستای حفظ حقوق فردی و اجتماعی شهروندان گام بردارد. این مقاله به صورت توصیفی - تحلیلی، و با استفاده از منابع کتابخانهای تهیه و تدوین گردیده است. و از ابتدا تا انتهای این مقاله، اصل امانتداری و بدون جانبداری و با تکیه بر اصول اخلاق و صداقت تهیه و تدوین گردیده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/9/16 | پذیرش: 1399/11/29