MOHAGHEGHDOLATABADI S, Fallah M R, Hashemi Bajgani S J. Civil Responsibility Arising from Electronic Advertising in the Field of Health in Iranian Law. MLJ 2022; 16 (57) :1-15
URL:
http://ijmedicallaw.ir/article-1-1374-fa.html
محقق دولت آبادی شهرام، فلاح محمدرضا، هاشمی باجگانی سیدجعفر. مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات الکترونیکی در حوزه سلامت در حقوق ایران. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1401; 16 (57) :1-15
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1374-fa.html
1- گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران،
2- گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:
زمینه و هدف: امروزه تبلیغات اینترنتی بـه دلیل گستردگی فضای مجازی و دستـرسی جهانی و شبانه روزی مخاطبان به آن نقش بسیار مهمی در کسب درآمد و تجارت دارد. کاربرد تبلیغات الکترونیکی در بخش بهداشت و درمان نیز به دلیل مزایای زیاد آن مورد توجه فعالان این حوزه قرار دارد. و هدف از این پژوهش بررسی مبانی مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات گمراه کننده در حوزه سلامت در حقوق ایران می باشد.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می باشد. و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: تبلیغات در این حوزه به دلیل نیاز افراد به خدمات پزشکی و محصولات داروئی و بهداشتی از چنان جذابیت و ویژگی برخوردار است که حتی افراد غیرمتخصص را نیز جهت کسب سود و منفعت بیشتر در این مسیـر قرار داده است ولیکن علیـرغم مـزایای تبلیـغات در حـوزه سلامت اغـراض منفعتطلبانه برخی از عرضه کنندگان را بر آن می دارد تا در تبلیغات بعمل آمده جهت معرفی کالا و خدمات داروئی و پزشکی اطلاعات جامع و درستی را در اختیار مخاطبان قرار نداده و با ارائه تبلیغات خلاف واقع و گمراه کننده موجبات تهدید سلامت مصرف کنندگان را فراهم آورده و منجر به ورود خسارات و ضررهای مادی و معنوی به مصرف کنندگان گردد که ضرورت حمایت از زیاندیده را ایجاب می نماید.
نتیجهگیری: تبلیغات در عرضه محصولات و کالاهای پزشکی و داروئی و بهداشتی در فضای مجازی تابع قواعد و نظامات خاص خود بوده و نظر به اهمیت آن برای فعالان این عرصه متناسب با نحوه و اثرات برجا مانده از آن مسئولیت مدنی و کیفری خاصی در قوانین پیشبینی شده ولیکن در توجیه حمایت از حقوق مصرف کننده و برای بیان مبانی مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات گمراه کننده می توان به منظور استیفای حقوق زیاندیده به قواعدی چون تسبیب، لاضرر و غرور نیز استناد نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/10/27