دوره 16، شماره 57 - ( 1-1401 )                   جلد 16 شماره 57 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MOHAGHEGHDOLATABADI S, Fallah M R, Hashemi Bajgani S J. Civil Responsibility Arising from Electronic Advertising in the Field of Health in Iranian Law. MLJ 2022; 16 (57) :1-15
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1374-fa.html
محقق دولت آبادی شهرام، فلاح محمدرضا، هاشمی باجگانی سیدجعفر. مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات الکترونیکی در حوزه سلامت در حقوق ایران. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1401; 16 (57) :1-15

URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1374-fa.html


1- گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران،
2- گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:  
زمینه و هدف: امروزه تبلیغات اینترنتی بـه دلیل گستردگی فضای مجازی و دستـرسی جهانی و شبانه ­روزی مخاطبان به آن نقش بسیار مهمی در کسب درآمد و تجارت دارد. کاربرد تبلیغات الکترونیکی در بخش بهداشت و درمان نیز به دلیل مزایای زیاد آن مورد توجه فعالان این حوزه قرار دارد. و هدف از این پژوهش بررسی مبانی مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات گمراه ­کننده در حوزه سلامت در حقوق ایران می ­باشد.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می­ باشد. و روش جمع ­آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ­ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت­داری رعایت شده است.
یافته‌ها: تبلیغات در این حوزه به دلیل نیاز افراد به خدمات پزشکی و محصولات داروئی و بهداشتی از چنان جذابیت و ویژگی برخوردار است که حتی افراد غیرمتخصص را نیز جهت کسب سود و منفعت بیشتر در این مسیـر قرار داده است ولیکن علیـرغم مـزایای تبلیـغات در حـوزه سلامت اغـراض منفعت­طلبانه برخی از عرضه­ کنندگان را بر آن می­ دارد تا در تبلیغات بعمل آمده جهت معرفی کالا و خدمات داروئی و پزشکی اطلاعات جامع و درستی را در اختیار مخاطبان قرار نداده و با ارائه تبلیغات خلاف واقع و گمراه ­کننده موجبات تهدید سلامت مصرف­ کنندگان را فراهم آورده و منجر به ورود خسارات و ضررهای مادی و معنوی به مصرف ­کنندگان گردد که ضرورت حمایت از زیان­دیده را ایجاب می­ نماید.
نتیجه‌گیری: تبلیغات در عرضه محصولات و کالاهای پزشکی و داروئی و بهداشتی در فضای مجازی تابع قواعد و نظامات خاص خود بوده و نظر به اهمیت آن برای فعالان این عرصه متناسب با نحوه و اثرات برجا مانده از آن مسئولیت مدنی و کیفری خاصی در قوانین پیش­بینی شده ولیکن در توجیه حمایت از حقوق مصرف ­کننده و برای بیان مبانی مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات گمراه ­کننده می ­توان به منظور استیفای حقوق زیان­دیده به قواعدی چون تسبیب، لاضرر و غرور نیز استناد نمود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Medical Law Journal

Designed & Developed by : Yektaweb