Jorfi H, Qanavati J, Arabian A. The Position of Insurance and Compensation Fund in Realizing the Effects of Civil Liability Due to Food Production Defects. MLJ 2022; 16 (57) :870-885
URL:
http://ijmedicallaw.ir/article-1-1498-fa.html
جرفی هادی، قنواتی جلیل، عربیان اصغر. جایگاه بیمه و صندوق تأمین خسارات در تحقق آثار مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید مواد غذایی. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1401; 16 (57) :870-885
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1498-fa.html
1- گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
2- گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده:
زمینه و هدف: ارتباط مواد غذایی با سلامت انسانها، موجب تصویب قوانین متنوع در کشورهای مختلف در ارتباط با آثار مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید در مواد غذایی و همچنین نقش صنعت بیمه و صندوقهای تأمین خسارت در تحقق آثار گفته شده، گردیده است که موضوع مطالعه پژوهش پیش روی میباشند.
روش: از آنجا که این پژوهش به تجزیه و تحلیل دادهها به روش کیفی میپردازد، بنابراین فاقد جامعه آماری مشخص است. بدیهی است که معیار تجزیه و تحلیل دادهها بر منطق و استدلال، استوار بوده و بر اساس مطالعه و استنباط از قوانین و دکترین حقوقی، فرضیهها و دادهها را مورد تحلیل قرار میدهیم.
ملاحظات اخلاقی: در پژوهش پیش روی، حفظ اصالت متون و امانتداری در نقل گفتار، به عنوان مهمترین بایستههای اخلاقی، مورد نظر نویسندگان بوده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از تأثیرگذاری صنعت بیمه در تحقق آثار مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید در مواد غذایی از طریق پیشبینی مسئولیت محض برای تولیدکنندگان و نیز ایجاد نظام مبتنی بر بیمه اجباری است. در مورد صندوقهای تأمین خسارات نیز اگرچه صندوق ویژه خسارات ناشی از تولید مواد غذایی به طور خاص، در نظامهای حقوقی آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران پیشبینی نگردیده است، لیکن میتوان از سازوکارهای حقوقی مشابه و نزدیک به آن بهره برد که از مهمترین آنها میتوان به قراردادهای وجه التزام و نیز قراردادهای ناظر بر تشدید مسئولیت نام برد.
نتیجهگیری: به کارگیری هرچه بیشتر ظرفیتهای مغفولمانده صنعت بیمه و نیز صندوقهای تأمین خسارات از جانب قانونگذار ایرانی به منظور تحقق آثار مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید مواد غذایی (جبران خسارت مشتری و خسارت تنبیهی)، امری ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/11/2 | پذیرش: 1400/11/27