جلد 16 - ویژه‌نامه تحولات حقوقی                   جلد 16 - ویژه‌نامه تحولات حقوقی صفحات 185-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeratkar Moghani S, Mirabbasi S B, Asgarkhani A M, Moradi M. Utilizing the Platform and Sub-Platform of the Common Heritage of Humanity in the Light of Maritime Knowledge and Intellectual Property Rights. MLJ 2022; 16 :173-185
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1546-fa.html
زراعتکار مغانی سعیده، میرعباسی سیدباقر، عسگرخانی ابومحمد، مرادی مریم. بهره‌برداری از بستر و زیربستر میراث مشترک بشریت در پرتو دانش دریایی و حقوق مالکیت معنوی. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1401; 16 () :173-185

URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1546-fa.html


1- گروه حقوق بین‌الملل، واحد بین‌الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران،
2- گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.،
4- گروه بین‌الملل، واحد بین‌الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران،
چکیده:  
زمینه و هدف: بهره‌برداری از بستر و زیربستر میراث مشترک بشریت در پرتو دانش دریایی از موضوعات مهمی است که کمتر بدان پرداخته ‌شده و در این مقاله تلاش شده به این مهم پرداخته شود که انتقال دانش فنی دریایی تحت حمایت حقوق مالکیت معنوی چگونه قابل ‌تحلیل است.
روش: مقاله حاضر توصیفی ـ تحلیلی بوده و از روش کتابخانه‌ای استفاده‌ شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، اصالت متن، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: با اینکه بر اساس قاعده میراث مشترک بشریت، بهره‌برداری و استفاده از ثروت موجود دریاها متعلق به همه بشریت است، اما با وجود حمایت مالکیت معنوی از انتقال دانش دریایی امکان بهره‌برداری از میراث مشترک بشریت برای همگان وجود ندارد و نوعی تعارض میان انتقال دانش فنی دریایی مطابق حقوق مالکیت معنوی از یکسو و قاعده میراث مشترک بشریت از سوی دیگر وجود دارد، بدین‌معنی که انتقال دانش دریایی در انحصار کشورهای توسعه‌یافته است و بسیاری از این کشورها توان خرید و استفاده از این فناوری‌ها را ندارند، لذا دانش دریایی تحت حمایت از حقوق مالکیت فکری سبب انحصاری‌شدن دانش فنی دریایی و در نتیجه جلوگیری از انتقال دانش فنی دریایی می‌گردد.
نتیجه‌گیری: لازم است رویکرد میانه‌ای در پیش گرفته شود که در چارچوب مالکیت معنوی، حمایت از دانش دریایی، بر پایه حمایت گزینشی صورت گیرد که هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ سختگیری با سایر مقولات مالکیت معنوی تفاوت داشته باشد، به نحوی که تحقق اصل میراث مشترک بشریت را کامل محدود نکند.

 
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/5/29 | پذیرش: 1401/10/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Medical Law Journal

Designed & Developed by : Yektaweb