Medical Law Journal
مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی
MLJ
Literature & Humanities
http://ijmedicallaw.ir
1
admin
2008-4390
2476-7158
8
10.29252/ijml
14
2476-7158
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
14
Special Issue on Human Rights and Citizenship Rights
online
1
fulltext
fa
ارائه الگوی مسؤولیت اجتماعی شرکتها در صنعت بانکداری با تمرکز بر متغیر وابستگی به برند و کارکرد آن در حوزه حقوق شهروندی (نظریه دادهبنیاد)
Presentation of Model of Social Liability of Companies in Banking Industry Focusing on the Variable of Brand Attachment and Its Function in the Domain of Citizenshi Rights (Grounded Theory)
پژوهشي
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>زمینه و هدف: </strong>مسؤولیت اجتماعی به عنوان یک فعالیت اجتماعی که ارتباط زیادی با حقوق شهروندی پیدا میکند، مورد توجه شرکتها و سازمانهای اقتصادی نیز قرار گرفته است. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی موضوع مسؤولیت اجتماعی شرکتها با توجه به حقوق شهروندی است.<br>
<strong>مواد و روشها: </strong>روش مورد استفاده در این پژوهش، روش دادهبنیاد است. در این روش، برخلاف سایر روشها که کار پژوهش را از فرضیه آغاز میکنند، جهت ساختن نظریهای نو تلاش میشود که خود به خلق نظریهای جدید در حوزهای خاص منجر میشود. به طور مشخص، نظریه جدید با بهرهگیری از دیدگاه متخصصان و کارشناسان صورت میگیرد که پس از جمعآوری اطلاعات آنان، نظریات مزبور در قالب کدهای معینی اعلام میشود و در نهایت به صورت مدل نظری منسجم بیان میشود.<br>
<strong>یافتهها: </strong>با توجه به نظریاتی که از دیدگاه متخصصان و کارشناسان حوزه شرکتها به دست آمد، عواملی همچون هوش اجتماعی، شرایط سیاسی مطلوب، حمایت اجتماعی، رهبری تحولآفرین، پاسخگویی مدیران و کارکنان، رعایت حقوق اجتماعی، توجه به اخلاق اسلامی، کمکهای انساندوستانه و مشارکت در فعالیتهای خیریه اجتماعی میتواند به تحقق حقوق شهروندی کمک نماید.<br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه گیری: </span></strong><span dir="RTL">با توجه به مدلی که برای ایجاد مسؤولیت اجتماعی شرکتها در صنعت بانکداری طراحی شد، توجه مدیران شرکتها به مشتریان، شفافیت مالی در برابر آنان، رعایت تکریم افراد، کمک به حل مشکلات اجتماعی شهروندان، ترویج نگاه انساندوستانه، رعایت حقوق مشتریان، ابعاد ارزش اجتماعی برای مشتریان، رعایت عدالت اجتماعی میان شهروندان و همچنین به کارگیری هوش اجتماعی مدیران در برخورد با مشتریان از جمله مؤلفههایی است که میتواند مسؤولیت اجتماعی شرکتها را در برابر شهروندان افزایش دهد. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim:</strong> Social liability as a social activity is closely related with the citizenship rights and has caught the attention of the companies and economic organizations. For this reason, the main goal of the present study is the evaluation of the issue of social liability of the companies in view of the citizenship rights.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> The method used in this essay is the Grounded Theory. In this method, contrary to other methods that begin with the hypothesis, for construction of new theory it is sought to create a new theory in a special area. Particularly, this new theory is grounded in theideas of the professionals and experts. After the collection of their information, these ideas are announced in the form of determinate codes and finally expressed in the form of a coherent theoretical model.<br>
<strong>Findings:</strong> Given the ideas presented by the experts and professional in the domain of companies, such factors as social intelligence, desirable political conditions, social protection, creative leadership, accountability of managers and staff, observation of the social rights, attention to Islamic ethics, philanthropic aids and participation in the social charity activities, these can contribute to the realization of the citizenship rights. <br>
<strong>Conclusion</strong>: Given the model that was designed for the creation of social liability of companies in banking industry, the managers of the companies are required to pay increasing attention to the customers, financial transparency before them, observation of the dignity of people, helping people to solve their social problems, promotion of philanthropic perspective, observation of customer’s rights, dimensions of social value for the customers, observation of the social justice among the citizens and also application of social intelligence of the managers in dealing with the customers. These are among the factors that can increase the social liability before the citizens.<br>
<br>
<strong>Please cite this article as:</strong> Farhang A, Saeidnia HR, Vahabzadeh SH, Mehrani H. Presentation of Model of Social Liability of Companies in Banking Industry Focusing on the Variable of Brand Attachment and Its Function in the Domain of Citizenshi Rights (Grounded Theory).<em> Iran J Med Law</em>, Special Issue on Human Rights and Citizenship Rights 2020; 147-160.</div>
مسؤولیت اجتماعی؛ حقوق شهروندی؛ شرکتها؛ صنعت بانکداری, مشتری
Social Liability, Citizenship Rights, Companies, Banking Industry, Customer
147
160
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-1518-1&slc_lang=fa&sid=1
Arian
Farhang
آرین
فرهنگ
drsaeednia2@gmail.com
10031947532846008838
10031947532846008838
No
Department of Business Administration, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
Hamid Reza
Saeidnia
حمیدرضا
سعیدنیا
drsaeednia2@gmail.com
10031947532846008839
10031947532846008839
Yes
Department of Business Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
Shadan
Vahabzadeh
شادان
وهابزاده
drsaeednia2@gmail.com
10031947532846008840
10031947532846008840
No
Department of Business Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
Hormoz
Mehrani
، هرمز
مهرانی
drsaeednia2@gmail.com
10031947532846008841
10031947532846008841
No
Department of Business Management, Ghazali Institute of Higher Education, Qazvin, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غزالی قزوین، قزوین ایران