Medical Law Journal
مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی
MLJ
Literature & Humanities
http://ijmedicallaw.ir
1
admin
2008-4390
2476-7158
8
10.29252/ijml
14
2476-7158
13
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
16
57
online
1
fulltext
fa
ابعاد اخلاقی و حقوقی پیوند رحم
Ethical and Legal Dimensions of Uterus Transplan
پژوهشي
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:12px;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">زمینه و هدف:</span></span></b> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%">برخی از زنان به جهتنداشتن رحم، قادر به باروری نمیباشند. به لحاظ پزشکی طی دهه اخیر، این امکان مهیا شده است که این دسته از اشخاص بتوانند از طریق پیوند رحم باردار شوند. از آنجایی که ماهیت پیوند رحم با پیوند سایر اعضای انسان متفاوت است، لذا لازمه بهرهگیری از این روش، عدم ممنوعیت اخلاقی و حقوقی میباشد. هدف از نوشتار حاضر، بررسی ابعاد اخلاقی و حقوقی پیوند رحم بود.</span></span><span dir="LTR" lang="FR"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">روش:</span></span></b> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%">روش مقاله در قسمتی از نوشتار اسنادی ـ کتابخانهای و در قسمت دیگر تحلیلی ـ توصیفی بوده است.<span style="color:black"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">ملاحظات اخلاقی:</span></span></b> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%">در تمام مراحل نگارش مقاله حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">یافتهها:</span></span></b> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%">پیوند رحم به لحاظ اخلاقی و حقوقی قابل توجیه است.<b> </b></span></span><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></b></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%">نتیجهگیری:</span></span></b> <span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%">به لحاظ اخلاقی در خصوص بهرهگیری از روش پیوند رحم، اختلاف نظر وجود دارد. از نظر مخالفان، از آنجایی که پیوند رحم خطرت قابل توجهی را برای اهداکننده، اهداشونده و نوزاد حاصله به همراه دارد و در عین حال حفظ حیات اهداشونده موکول به پیوند رحم نمیباشد و اشخاص فاقد رحم با استفاده از روشهای باروری جایگزین و فرزندخواندگی قادر به تجربه حس فرزندداشتن میباشند، لذا پیوند رحم به لحاظ اخلاقی مقبول نمیباشد. در مقابل موافقان به تمام ایرادات بیانشده پاسخ داده و بیان داشتهاند، صرف وجود خطر در پیوند رحم دلیلی بر عدم پذیرش آن نمیباشد، چراکه در عالم پزشکی اعمالی انجام میشود که با وجود داشتن خطر و عدم وجود ضرورت، ممانعتی در خصوص آن وجود ندارد. از طرفی، اگرچه حفظ حیات انسان موکول به پیوند رحم نیست، اما پیوند رحم نیاز بسیار پراهمیتتری را در اهداشونده و همسرش مرتفع میکند، یعنی نیاز به باروری و داشتن فرزند. همچنین، اگرچه اشخاص فاقد رحم قادرند که از طریق روشهای مادر جانشین و فرزندخواندگی، حس فرزندداشتن را تجربه نمایند، لیکن بسیاری از اشخاص، این روشهای جایگزین را روش مطلوبی برای مادرشدن تلقی نمیکند. جواز پیوند رحم به لحاظ حقوقی نیز با توجه به ادلهای چون حق باروری و حق دسترسی به وسایل کمک باروری که از جمله اصول مقرر در حقوق بشر محسوب میشوند، قابل توجیه است. از طرفی، فقدان رحم بیماری تلقی میشود و با توجه به اینکه اشخاص حق درمان دارند، لذا باید قائل به جواز این عمل که در راستای درمان بیماری است، شد.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><b><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%">Background and Aim:</span></span></b> <span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%">Some women are unable to conceive because they do not have a uterus. Medically, over the last decade, it has become possible for these people to become pregnant through a uterine transplant. Since the nature of uterine transplantation is different from transplantation of other human organs, it is necessary to use this method in the absence of moral and legal prohibition. The purpose of this article was to investigate the ethics and legality dimensions of uterine transplantation.</span></span></span></span><br>
<span style="background:#f7f7f7"><span style="line-height:115%"><b><span style="font-size:10.5pt"><span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:115%">Method:</span></span></span></b> <span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%">Research method has been documentary- library in some parts and analytic- descriptive in other parts</span></span><span style="font-size:10.5pt"><span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:115%">.</span></span></span><span lang="EN" style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span><br>
<span style="background:#f7f7f7"><span style="line-height:115%"><b><span lang="EN" style="font-size:10.5pt"><span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:115%">Ethical Considerations:</span></span></span></b> <span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%">In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed</span></span><span style="font-size:10.5pt"><span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:115%">.</span></span></span><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span><br>
<span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:115%"><b><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%">Results<span style="background:#f2f2f2">:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%">Uterus transplant is morally and legally justified</span></span><span style="font-size:10.5pt"><span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:115%">.</span></span></span><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:107%">Conclusion:</span></span> </b><span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:107%">There is an ethical difference of opinion regarding the use of uterine transplantation. Opponents argue that since uterine transplantation poses a significant risk to the donor, the donor, and the transplanted infant, the survival of the donor does not depend on the transplantation, and those who do not have a uterus use the methods Alternative fertility and adoption are able to experience the feeling of having a child, so a uterine transplant is not morally acceptable. On the contrary, the proponents have responded to all the objections expressed and have stated, merely the risk of a uterine transplant is not a reason not to accept it, because in the world of medical procedures that despite the risk and the lack of necessity, denial about it. On the other hand, although the preservation of human life does not depend on uterine transplantation, uterine transplantation removes a much more important need in the donor and his wife, namely the need for fertility and having a child. Furthermore, although unmarried people are able to experience childbearing through surrogacy and adoption methods, but many people not considered these alternative methods as a desirable way to become a mother. Permission for a uterine transplant is also legally justified by reasons such as the right of reproduction and the right of access to reproductive aids, which are considered of the established principles in human rights. On the other hand, the absence of the uterus is considered a disease, and given that individuals have the right getting cured, it should be considered permissible for this operation, which is in line with the treatment of the disease</span></span><span style="font-size:10.5pt"><span style="background:#f2f2f2"><span style="line-height:107%">.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Please cite this article as:</span></span></span></b></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Taghavi N, Abhari H, Omani Samani R. Ethical and Legal Dimensions of Uterus Transplan. Medical</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Law</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Journal. 2022</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">; 16(57</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">): e22.</span></span></span></div>
پیوند رحم؛ باروری؛ اخلاق؛ حقوق؛ اهدای رحم
Uterus Transplant, Fertility, Ethics, Law, Uterus Donation
320
335
http://ijmedicallaw.ir/browse.php?a_code=A-10-645-2&slc_lang=fa&sid=1
Nazila
Taghavi
نازیلا
تقوی
taqavi.nazila@gmail.com
100319475328460011541
100319475328460011541
No
Department of Private Law, Mazandaran University, Faculty of Law and Political Science, Babolsar, Iran
گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
Hamid
Abhari
حمید
ابهری
hamid.abhary@gmail.com
100319475328460011542
100319475328460011542
Yes
Department of Private Law, Mazandaran University, Faculty of Law and Political Science, Babolsar, Iran
گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
Reza
Omani Samani
رضا
عمانی سامانی
r.samani@gmail.com
100319475328460011543
100319475328460011543
No
Department of Law and Ethics, Royan Research Institute, Tehran, Iran
گروه اخلاق و حقوق، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران