جلد 14 - ویژه‌ نامه حقوق بشر و حقوق شهروندی                   جلد 14 - ویژه‌ نامه حقوق بشر و حقوق شهروندی صفحات 160-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhang A, Saeidnia H R, Vahabzadeh S, Mehrani H. Presentation of Model of Social Liability of Companies in Banking Industry Focusing on the Variable of Brand Attachment and Its Function in the Domain of Citizenshi Rights (Grounded Theory). MLJ 2020; 14 :147-160
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1094-fa.html
فرهنگ آرین، سعیدنیا حمیدرضا، وهاب‌زاده شادان، مهرانی ، هرمز. ارائه الگوی مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها در صنعت بانکداری با تمرکز بر متغیر وابستگی به برند و کارکرد آن در حوزه حقوق شهروندی (نظریه داده‌بنیاد). مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1399; 14 () :147-160

URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1094-fa.html


1- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران،
2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
3- گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غزالی قزوین، قزوین ایران،
چکیده:  
زمینه و هدف: مسؤولیت اجتماعی به عنوان یک فعالیت اجتماعی که ارتباط زیادی با حقوق شهروندی پیدا می‌کند، مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی نیز قرار گرفته است. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی موضوع مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها با توجه به حقوق شهروندی است.
مواد و روش‌ها: روش مورد استفاده در این پژوهش، روش داده‌بنیاد است. در این روش، برخلاف سایر روش‌ها که کار پژوهش را از فرضیه آغاز می‌کنند، جهت ساختن نظریه‌ای نو تلاش می‌شود که خود به خلق نظریه‌ای جدید در حوزه‌ای خاص منجر می‌شود. به طور مشخص، نظریه جدید با بهره‌گیری از دیدگاه متخصصان و کارشناسان صورت می‌گیرد که پس از جمع‌آوری اطلاعات آنان، نظریات مزبور در قالب کدهای معینی اعلام می‌شود و در نهایت به صورت مدل نظری منسجم بیان می‌شود.
یافته‌ها: با توجه به نظریاتی که از دیدگاه متخصصان و کارشناسان حوزه شرکت‌ها به دست آمد، عواملی همچون هوش اجتماعی، شرایط سیاسی مطلوب، حمایت اجتماعی، رهبری تحول‌آفرین، پاسخگویی مدیران و کارکنان، رعایت حقوق اجتماعی، توجه به اخلاق اسلامی، کمک‌های انسان‌دوستانه و مشارکت در فعالیت‌های خیریه اجتماعی می‌تواند به تحقق حقوق شهروندی کمک نماید.
نتیجه گیری: با توجه به مدلی که برای ایجاد مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها در صنعت بانکداری طراحی شد، توجه مدیران شرکت‌ها به مشتریان، شفافیت مالی در برابر آنان، رعایت تکریم افراد، کمک به حل مشکلات اجتماعی شهروندان، ترویج نگاه انسان‌دوستانه، رعایت حقوق مشتریان، ابعاد ارزش اجتماعی برای مشتریان، رعایت عدالت اجتماعی میان شهروندان و همچنین به کارگیری هوش اجتماعی مدیران در برخورد با مشتریان از جمله مؤلفه‌هایی است که می‌تواند مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها را در برابر شهروندان افزایش دهد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1399/1/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Medical Law Journal

Designed & Developed by : Yektaweb