جلد 14 - ویژه‌ نامه حقوق بشر و حقوق شهروندی                   جلد 14 - ویژه‌ نامه حقوق بشر و حقوق شهروندی صفحات 210-197 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahadi Y, Sadeghi M. Violation of Trademarks through Domain Names and Coping Strategies with an Emphasis on Defending Citizenship Rights. MLJ 2020; 14 :197-210
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1142-fa.html
احدی یوسف، صادقی محسن. نقض علائم تجاری از طریق نام دامنه و راه‌کارهای مقابله با آن با تأکید بر دفاع از حقوق شهروندی. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1399; 14 () :197-210

URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1142-fa.html


1- پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
2- گروه حقوق خصوصی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده:  
زمینه و هدف: نقض نام دامنه که امروزه با رونق‌گرفتن تجارت الکترونیک در فضای اینترنت پدید آمده است، آثار متعددی بر قوانین و قواعد حقوقی داشته و از جنبه‌ حقوق فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی مصادیق نقض نام دامنه و آثار آن بر حقوق شهروندی از جمله حقوق مصرف‌کنندگان می‌پردازد و قوانین داخلی و بین‌المللی در این زمینه را مورد توجه قرار می‌دهد.
مواد و روش‌ها: با توجه به رویکرد نوشتار حاضر، بهره‌گیری از منابع اسنادی و کتابخانه‌ای جهت بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی است که در یک نگاه کلان، روشی کیفی محسوب می‌شود.
یافته‌ها: علامت تجاری هنگامی که بدون مجوز در نام دامنه استفاده می‌شود، به حقوق صاحبان علائم تجاری تعرض نموده که خود به نوعی تضییع‌کننده حقوق شهروندی است. مهم‌ترین عوامل نقض نیز گمراهی مصرف‌کنندگان، عدم رعایت حق تقدم در ثبت علائم تجاری، فقدان قوانین کیفری مناسب و عدم اجرای قانون تجارت الکترونیک است. نقض علائم تجاری از جمله نقض نام دامنه به اشکال گوناگونی، از جمله تبلیغات پاپ‌آپ، سوءاستفاده از طریق متاتگ، چارچوب‌بندی (فریمینگ)، مخدوش‌نمودن اعتبار علائم تجاری، شبیه‌سازی علائم تجاری و لینک‌سازی جعلی صورت می‌گیرد که به دلیل تهدید منافع اقتصادی و حقوق اجتماعی مصرف‌کنندگان از مصادیق نقض حقوق شهروندی نیز محسوب می‌شود.
نتیجه‌گیری: مصرف‌کنندگان و فعالان تجارت الکترونیک دارای حقوق شناخته‌شده‌ای در حوزه تجارت الکترونیک می‌باشند که از جهات مختلف نیازمند مصونیت نام علائم تجاری مورد نظر خود هستند. بر این اساس قوانین داخلی، از جمله ماده 66 قانون تجارت الکترونیکی و مراجع قضایی بین‌المللی از جمله داوری، وایپو و سایر قوانین مقابله با اختلافات مالکیت فکری نقش مهمی در احقاق حقوق شهروندان اعم از مصرف‌کنندگان و کاربران تجارت الکترونیک دارند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/9/17 | پذیرش: 1398/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Medical Law Journal

Designed & Developed by : Yektaweb