1- پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
2- گروه حقوق خصوصی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده:
زمینه و هدف: نقض نام دامنه که امروزه با رونقگرفتن تجارت الکترونیک در فضای اینترنت پدید آمده است، آثار متعددی بر قوانین و قواعد حقوقی داشته و از جنبه حقوق فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی مصادیق نقض نام دامنه و آثار آن بر حقوق شهروندی از جمله حقوق مصرفکنندگان میپردازد و قوانین داخلی و بینالمللی در این زمینه را مورد توجه قرار میدهد.
مواد و روشها: با توجه به رویکرد نوشتار حاضر، بهرهگیری از منابع اسنادی و کتابخانهای جهت بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی است که در یک نگاه کلان، روشی کیفی محسوب میشود.
یافتهها: علامت تجاری هنگامی که بدون مجوز در نام دامنه استفاده میشود، به حقوق صاحبان علائم تجاری تعرض نموده که خود به نوعی تضییعکننده حقوق شهروندی است. مهمترین عوامل نقض نیز گمراهی مصرفکنندگان، عدم رعایت حق تقدم در ثبت علائم تجاری، فقدان قوانین کیفری مناسب و عدم اجرای قانون تجارت الکترونیک است. نقض علائم تجاری از جمله نقض نام دامنه به اشکال گوناگونی، از جمله تبلیغات پاپآپ، سوءاستفاده از طریق متاتگ، چارچوببندی (فریمینگ)، مخدوشنمودن اعتبار علائم تجاری، شبیهسازی علائم تجاری و لینکسازی جعلی صورت میگیرد که به دلیل تهدید منافع اقتصادی و حقوق اجتماعی مصرفکنندگان از مصادیق نقض حقوق شهروندی نیز محسوب میشود.
نتیجهگیری: مصرفکنندگان و فعالان تجارت الکترونیک دارای حقوق شناختهشدهای در حوزه تجارت الکترونیک میباشند که از جهات مختلف نیازمند مصونیت نام علائم تجاری مورد نظر خود هستند. بر این اساس قوانین داخلی، از جمله ماده 66 قانون تجارت الکترونیکی و مراجع قضایی بینالمللی از جمله داوری، وایپو و سایر قوانین مقابله با اختلافات مالکیت فکری نقش مهمی در احقاق حقوق شهروندان اعم از مصرفکنندگان و کاربران تجارت الکترونیک دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1398/9/17 | پذیرش: 1398/12/24