جلد 13 - ویژه‌ نامه حقوق بشر و حقوق شهروندی                   جلد 13 - ویژه‌ نامه حقوق بشر و حقوق شهروندی صفحات 378-367 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nowrozi Darebidi Z, Shekarchizadeh M, Ghasemi Kahriz Sangi R. Prevention of Bank Managers’ Delinquency against Financial Facilities Based on Socio-Economic Citizens’ Rights. MLJ 2019; 13 :367-378
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1260-fa.html
نوروزی دره‌بیدی زینب، شکرچی‌زاده محسن، قاسمی کهریزسنگی راضیه. پیشگیری از بزه‌کاری مدیران بانکی در قبال تسهیلات مالی بر مبنای حقوق اقتصادی ـ اجتماعی شهروندی. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1398; 13 () :367-378

URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1260-fa.html


1- گروه حقوق، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران،
2- گروه حقوق، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران. (نویسنده مسؤول)
3- گروه حقوق، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران؛ گروه حقوق جزا، واحد تیران، دانشگاه آزاد اسلامی، تیران، ایران،
چکیده:  
زمینه و هدف: مقابله با بزه‌کاری مدیران بانکی یکی از حقوق اقتصادی ـ اجتماعی شهروندان محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه‌های شکل‌گیری و گسترش فساد را در نظام بانکداری و اقتصادی کشور به حداقل برساند. به همین منظور، پژوهش حاضر به بررسی موضوع پیشگیری از بزه‌کاری مدیران بانکی در قبال تسهیلات مالی پرداخته و کنفرانس مریدا را به عنوان چارچوب بحث، مورد توجه قرار داده است.
مواد و روش‌ها: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که با جمع‌آوری اطلاعات از منابع شامل کتب، مقالات، تحقیقات مرتبط انجام‌شده با پژوهش و همچنین کنفرانس‌ها و معاهدات بین‌المللی نگاشته شده است.
یافته‌ها: مقابله با بزه‌کاری و پیشگیری از آن در نظام بانکی با شناخت مقوله بزه‌کاری و آگاهی عمومی نسبت به آن صورت می‌گیرد. بنابراین در صورت عدم نظارت بر عملکرد مدیران بانکی و یا فقدان سازوکار مناسب برای رصدکردن تسهیلات مالی، حقوق اقتصادی و اجتماعی شهروندان به عنوان بهره‌وران نهایی خدمات بانکی کاهش پیدا می‌کند و نیز اعتماد عمومی مختل می‌شود.
نتیجه‌گیری: نظارت بر عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی، خصوصی‌سازی بر مبنای قوانین بازدارنده در حیطه جرائم مدیران بانکی، مشارکت‌دادن مردم در عرصه خدمات بانکی از طریق ترویج بانکداری الکترونیکی، بانکداری مجازی و همچنین بهره‌گیری از سازوکارهای نوین برای نظارت بر عملکرد مدیران بانکی تا حدود زیادی می‌تواند مانع از بزه‌کاری مدیران بانکی گردد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1399/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Medical Law Journal

Designed & Developed by : Yektaweb