سیدناصری محمدمهدی، جمالی مهشید، عباسی محمود. شناسایی حق بر بازی و سرگرمی به مثابه یک حق بنیادین در تحقق حق بر سلامت کودکان. مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1403; 18 (59) :797-811
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1869-fa.html
1- گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2- گروه حقوق، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
3- مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،
چکیده:
زمینه و هدف: حق بر سلامت از مهمترین مصادیق حقوق کودکان میباشد. حق بازی از عوامل مؤثر بر سلامت روان و جسم کودک است. حق کودک بر بازی را میتوان حقی فراموششده قلمداد کرد. علیرغم آنکه از مهمترین مصادیق حقوق اساسی کودکان میباشد، اما کمتر به ماهیت بنیادین آن پرداخته شده است. فلسفه روحیه تمایل به بازی از ابتدای آفرینش در وجود کودکان بنا نهاده شده و حق بر بازی یک حق انتخابی و مازاد نیست، بلکه در زمره حقوق اساسی و غیر قابل سلب قرار دارد و میبایست توجه ویژهای به آن شود، زیرا سبب رشد و شکوفایی کودکان میشود. در مقابل نادیدهگرفتن آن منجر به آسیبهایی بس جبرانناپذیر و سلب آن از مصادیق نقض حقوق کودک است. پژوهش حاضر به تبیین مفهوم و چرایی فلسفه حق کودک بر بازی و سرگرمی با نگاهی ژرف و عمیق به عنوان حقوق انسانی و ابتدایی میپردازد و درصدد پاسخ به این پرسش است که توجه به فلسفه حق کودک بر بازی و سرگرمی، بنا به چه دلایلی ضروری و آثار آن بر سلامت جسم و روان آنان چگونه است؟ و تعهدات دولتها در جهت شناسایی این حق بنیادین برای کودکان چیست؟
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانهای و بررسی طیف وسیعی از اسناد و رویهها و سایر آثار پژوهشی، مطالب، جمعآوری و تحلیل شدهاند.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین مقاله، اصول اخلاقی به ویژه امانتداری در استناد به متون، حفظ اصالت مقاله و کسب رضایت آگاهانه از شرکتکنندگان، رعایت شده است.
یافتهها: کودکان به عنوان یکی از آسیبپذیرترین اقشار جوامع که طی سالیان متمادی به طرق و اشکال مختلفی مورد استثمار قرار گرفتهاند که بیش از هر فرد دیگری حق بر شادی و بازی و فعالیتهای نشاط آور و سرگرمکننده را دارند. این حق در ابعاد مختلفی از زندگی کودکان ظهور مییابد، از جمله حق بر سلامت، حق بر آموزش و حق بر مشارکت در حیات فرهنگی، به عبارتی حق بر بازی کودکان پلی جهت تحقق هرچه بهتر دیگر حقوق کودک است. این حق به عنوان یکی از ابزارهای اساسی جهت آموزش، استعدادیابی، تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی و برقراری ارتباط و همدلی و دیگر موارد در کودک است.
نتیجهگیری: حق بر بازی و تفریح از مهمترین مؤلفههای زندگی کودکان آن هم در عصر پدیدههای تکنولوژیک محسوب میگردد. آنها با انجام انواع بازیها، مهارتهای لازم را برای شکلدادن زندگی آینده خود به دست میآورند. بنابراین بازی، تفریح و سرگرمیهای مختلف از عوامل رشد و شکوفایی استعداد کودکان محسوب میشوند. بازی از عوامل اصلی رشد و یادگیری کودکان میباشد و تجربه استقلال فردی، مهارتهای اجتماعی و لذت ماجراجویی و هیجان را در آنها ارتقا میدهد. حق بر بازی و تفریح از مصادیق مؤثر بر سلامت روان و جسم کودک است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1403/6/31 | پذیرش: 1403/10/20