زمینه و هدف: ثبت علائم تجاری برای محصولات دارویی در اتحادیه اروپا در مقایسه با ثبت سایر علائم مستلزم طی فرآیندی پیچیده و طولانیتر است. از آنجا که ایجاد اشتباه و گمراهی ناشی از نصب نادرست علائم تجاری بالقوه میتواند سلامت و بهداشت افراد جامعه را به مخاطره بیاندازد، تبیین دقیق چارچوب حقوقی ناظر بر ثبت این علائم حائز اهمیت ویژهای است. این مقاله با بررسی این پیچیدگیها و چالشها به تحلیل رویهها و راه حلهای موجود در ثبت علائم تجاری محصولات دارویی میپردازد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. اطلاعات با استفاده از شیوه کتابخانهای از طریق ابزار فیشبرداری گردآوری شدند. این اطلاعات با توجه به قوانین و تصمیمات دادگاهها در اروپا تحلیل گردیدهاند.
یافتهها: از یکسو، علاوه بر لزوم طی مراحل معمول در دفاتر ثبت علائم تجاری، علائم محصولات دارویی قبل از استفاده میبایست به لحاظ تأثیری که بر سلامت عمومی جامعه خواهند داشت، به تأیید نهادهای رسمی سلامت برسند. از سوی دیگر، طولانیشدن بررسی جنبههای سلامت عمومی این علائم ممکن است علائم به ثبترسیده را از حیث مهلت قانونی برای استفاده واقعی در معرض ابطال قرار دهند، زیرا تا زمانی که نتیجه بررسی چنین جنبههای مشخص نشده باشد، امکان استفاده از علائم محصولات دارویی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، شرایط خاصی که بر ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین علائم حاکم است، چالشهای ثبت این علائم را مضاعف میکند. در زمان تصمیمگیری پیرامون تشابه و امکان اشتباه بین علامت پیشنهادی برای ثبت و علامت مقدم، تفاوت سطح دانش و آگاهی مخاطبان که هم شامل متخصصان پزشکی و دارویی و هم بیماران میشوند، ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین این علائم را بحثبرانگیز میکند.
بحث و نتیجهگیری: هنگام ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه دو علامت، خواه محصول تحت پوشش علامت پیشنهادی صرفاً با نسخه تجویز شود، خواه بدون آن، میانگین توجه و آگاهی هم متخصصان و هم مصرفکنندگان نهایی در نظر گرفته میشود. همچنین برای تعیین مشابهت کالا، در نظرگرفتن خصوصیات آنها از حیث نوع، هدف مورد نظر، شبکه توزیع، مصرفکننده و اینکه آیا رقابتی یا مکمل هستند حائز اهمیت است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |