1- گروه علوم قرآن و حدیث، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران،
2- گروه علوم قرآن و حدیث، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران؛ استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده شهید محلاتی قم، قم، ایران. (نویسنده مسؤول)
چکیده:
زمینه و هدف: آفرینش را در صورتی میتوان هدفمند، عالمانه و حکیمانه دانست که معنی و غایت آن برای همه موجودات از جمله انسان مشخص باشد و این موجودات از نخستین روز آفرینش در پی این هدف در تکاپو باشند. هدف اصلی در این پژوهش بررسی مقایسهای حکمتهای آفرینش از دیدگاه قرآن و حقوق شهروندی میباشد.
مواد و روشها: این مقاله به روش اسنادی و کتابخانهای و با بهرهگیری از تحلیل نظری و توصیفی دادهها انجام میپذیرد.
یافتهها: از نگاه فیلسوفان، متکلمان و مفسران، هدف خدا در خلقت دیگر موجودات به غیر از انسان، به طور عمده فراهمساختن شرایط زندگی پاک و سالم برای انسان است. از طرفی، مطالبهگری برای اجرای عدالت هدف آفرینش از نگاه حقوق شهروندی میباشد. در حقیقت فلسفه آفرینش از نگاه قرآن و حقوق شهروندی مکمل یکدیگر میباشند، خصوصاً از این منظر که با تأکید بر مبانی حقوق شهروندی، حاکم از موضع اتهام دور میشود و قدرت او تقسیم و تحدید میگردد و راه برای مشارکت مردم و شهروندان گشوده میشود تا بتوانند حقوق خود را به دست آورند.
نتیجهگیری: با تأکید بر مؤلفههای عدالت و مطالبهگری، برای اینکه بتوان اهداف آفرینش از نگاه قرآن را در جامعه متجلی ساخت، لازم است حقوق شهروندی و الزامات آن را در جامعه اسلامی جاری و ساری نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1398/8/11 | پذیرش: 1398/11/19