1- گروه مشارکتها و ارتباطات، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران.
2- گرووه حقوق، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.،
چکیده:
زمینه و هدف: در سالهای اخیر، پیشرفتهای فناوری اطلاعات فرصتهای تازهای را برای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و حمایت از حقوق بیماران در نظام سلامت فراهم کرده است. بهرهگیری از فناوریهای نوین میتواند باعث افزایش شفافیت، دسترسی بهتر به اطلاعات و ارتقای فرآیندهای مراقبت شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در ارتقای حمایت از حقوق بیماران در نظام سلامت ایران است.
روش: روش تحقیق از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل تمامی بیماران بستریشده در بیمارستانهای شهر اردبیل بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 120 بیمار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که به وسیله پرسشنامه قابلیتهای استفاده از فناوری اطلاعات و پرسشنامه منشور حقوق بیماران اطلاعات گردآوری شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS 28 شد.
ملاحظات اخلاقی: این پژوهش از ابتدا تا انتها با تکیه بر اصول اخلاقی و صداقت و امانتداری نوشته شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد فناوری اطلاعات به غیر از بعد برخورداری از مساعدتهای مذهبی، بر تمامی ابعاد حقوقی بیماران، اعم از برخورداری از حق بهداشت و سلامت، برخورداری از آزادی انتخاب، برخورداری از حق اطلاعات، برخورداری از حقوق آرامش، برخورداری از حقوق استقلال رأی، برخورداری از سریماندن اطلاعات، تأثیر معناداری داشت.
نتیجهگیری: قابلیت استفاده از فناوری اطلاعات، در بهبود حقوق بیماران، تأثیر معنیداری دارد، لذا به کارگیری تمامی ظرفیتهای فناوری میتواند باعث بهبود حقوق بیماران در بیمارستانها شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1402/1/21 | پذیرش: 1402/7/4