Khaghani Esfehani M, Tahmasebi E, Hajisadeghi S. Criminological Analysis of Common Crimes and Misdemeanors in Three Dental Clinics in Tehran (2014-2022). MLJ 2023; 17 (58) :955-965
URL:
http://ijmedicallaw.ir/article-1-1794-fa.html
خاقانی اصفهانی مهدی، طهماسبی الهه، حاجیصادقی سمیرا. تحلیل جرمشناختی جرائم و تخلفات شایع در سه کلینیک دندانپزشکی شهر تهران (1401-1393). مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1402; 17 (58) :955-965
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1794-fa.html
1- گروه حقوق و فقه، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران.،
3- مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران.، تهران، خیابان ملاصدرا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های دهان و دندان،
چکیده:
زمینه و هدف: یکی از تنشهای شغلی دندانپزشکان، شکایت بیماران است. گرچه دندانپزشکان عمدتاً خود را تنها در معرض ارتکاب تخلفات دندانپزشکی میدانند، اما جرائمی نیز در محیط دندانپزشکی و فرایند تشخیص و درمان نیز گاهی ارتکاب مییابد که شایسته تحلیل علتشناسی جرمشناسانه و مداقّه در نظام واکنش کیفری، اداری و صنفی به این جرائم و تخلفات است. مطالعههای آماری بر پروندههای شکایات ثبتشده در سه کلینیک دندانپزشکی امام خمینی (ره)، شهید شکری (در دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله) در سالهای 1393 تا 1401 که متغیرهای اطلاعات دموگرافیک بیماران و دندانپزشکان، از جمله سن، جنس، تحصیلات، نوع بیمه بیمار و دندانپزشک، درجه علمی دندانپزشک و تجربه و نوع خطا یا قصور یا تقصیر یا عمد منجر به شکایت، بخش خطا، شیفت بروز خطا و اقدامات جبرانی پس از بروز خطا را بررسی نمودهاند، افزون بر امکان فراتحلیل از منظر اپیدمیولوژی تخلفات، شایسته تحلیل از دید جرمشناسی علتشناختی است. تکرار توصیه به افزایش آگاهی دندانپزشکان جهت کاهش خطاهای مستعد طرح شکایت، ضعف نوآوری اغلب پژوهشهای آماری دندانپزشکی به شمار میرود.
روش: روش این مقاله، از نوع تحلیلی (حقوقی ـ جرمشناختی) بر اساس مطالعه آماری (91 پرونده شکایت از دندانپزشکان سه مرکز درمانی مورد مطالعه) میباشد.
ملاحظات اخلاقی: در انجام این پژوهش، امانتداری علمی نسبت به دادههای آماری و رعایت حقوق مالکیت فکری و پایبندی به کلیه الزامات قانونی صورت گرفته است.
یافتهها: طبق یافتههای بخش آماری پژوهش حاضر، مبتنی بر چند پژوهش انجامشده در مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) شهر تهران، 280 پرونده شکایت، پروندههایی که اطلاعات ناقص داشتند یا دندانپزشک مقصر شناخته نشده بود، از مطالعه خارج شدند و 91 پرونده تأییدشده مورد بررسی قرار گرفت. اکثر شکایات از نوع درمانی بود (79 درصد). بیشترین شکایات به ترتیب مربوط به رشتههای پروتز (9/31 درصد)، اندودانتیکس (2/24 درصد) و جراحی (6/17 درصد) بود. اغلب شاکیان، زن (65 درصد) بودند. بیش از نیمی از شکایات از دندانپزشکان با تجربه کمتر از 10 سال بود و بیشتر شکایات از دندانپزشکان عمومی بود (76 درصد). یافتههای بخش تحلیلی مقاله، از منظر «جرمشناسی حقوقی انتقادی» و «جرمشناسی فرصت» و آموزههای پیشگیری وضعیتمدار، نشانگر ضرورت توسعه تخلفانگاری بسیاری از رفتارهای مغفول مقررات پزشکی (رفع خلأ مقرراتگذاری شبهکیفری) و لزوم پوشش بیمههای درمانی به خدمات دندانپزشکی به منظور کاهش تقاضای بیماران کمبضاعت از دندانپزشکان به استفاده از مواد کمکیفیت است که عموماً منجر به شکست درمان و شکایت علیه دندانپزشک میشود.
نتیجهگیری: پیشگیری وضعی از تخلفات و جرائم و شکایات واهی، اقتضای توسعه الزام قانونی ضبط ویدئویی اعمال جراحی به جراحیهای دندانپزشکی ـ دست کم در جراحیهای دندانی بیمارستانی ـ را دارد. رعایت حقوق افتراقی بیماران دندانپزشکی (زنان، سالمندان، اقلیتهای زبانی، زندانیان اعزامی به مراکز دندانپزشکی) نیز اصلاح تکلیف قانونی حداقلی دندانپزشکان به توضیح مختصر و ناکافی مراحل درمان به این بیماران ویژه را ضرورت میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1402/5/3 | پذیرش: 1402/8/25