صرف نظر از ماهیت سازمانهای مدیریت جمعی از جمله دولتی یا غیر دولتیبودن، ملی و یا بینالمللیبودن، مستقل و یا وابستهبودن به ارگانهای دولتی و یا گنجاندهشدن آنها در قالب یکی از شرکتهای تجاری موضوع قانون تجارت، با توجه به ویژگی این سازمانها از قبیل حوزههای گوناگون فعالیت، تنوع آثار و حقوق مورد حمایت نظام مالکیت فکری باید برخی از شرایط و ویژگیها در اساسنامه تأسیس این شخصیتهای حقوقی ذکر شود. از جمله این شرایط میتوان به انواع حقوق قابل پیگیری، موضوع فعالیت، محدوده و قلمرو اشخاص که قادر به عضویت هستند (از جمله اشخاص حقیقی، حقوقی و اصناف و یا شرکتهای تجاری دارنده حق)، نحوه تأیید عضویت، نحوه انصراف از عضویت، شروط محرمانگی و شیوه اداره سازمانهای مدیریت جمعی به صورت متمرکز و یا سایر صور اشاره کرد، فلذا با توجه به موضوع فعالیت و فروض قابل تصور برای نحوه فعالیت سازمانهای مدیریت جمعی و از آنجا که تاکنون اساسنامه نمونهای برای ایجاد سازمانهای مدیریت جمعی در حقوق ایران پیشنهاد و یا پیشبینی نشده و اینکه موضوع تدوین و تهیه این مدل از نیازهای روز نظام حقوق مالکیت فکری ایران است، در این نوشتار سعی شده تا شروطی که تعیین آنها مقتضای ذات ایجاد یک سازمان مدیریت جمعی بوده و آن را از سایر شخصیتهای حقوقی متمایز میکند، مورد شناسایی قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |