Khakzad Shahandashti M. Application of Child Friendly and Learning City as City Brands in the Realization of Citizenship Rights and the Right to the City. MLJ 2022; 16 :812-839
URL:
http://ijmedicallaw.ir/article-1-1769-fa.html
گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:
زمینه و هدف: حقوق شهری به عنوان مجموعه قوانین و مقررات ناظر بر اجرای نظامات شهری جهت تأمین نیازمندیهای مشترک محلی، دربردارنده الزامات تحقق حقوق شهروندی و حق بر شهر است. رویکردهای نوین شهرسازی ایجاب میکند، برندهای شهری به تحقق این الزامات جامه عمل بپوشاند. از میان برندهای شهری متنوعی که امروزه شهرداریها و حکومتهای محلی به دنبال استقرار آن میباشند، این مقاله به سبب اهمیت و قدمت دو نشان شهری شهر دوستدار کودک و شهر یادگیرنده به تحلیل مبانی این دو برند در میزان تحقق حقوق شهروندی میپردازد و چالشها و مشکلات آن را به بحث میگذارد.
روش: این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و مراجعه به اسناد بینالمللی و قوانین داخلی، انجام پذیرفته است.
ملاحظات اخلاقی: کلیه ملاحظات اخلاقی در این نوشته رعایت شده و با تکیه بر اصول صداقت و امانتداری به بیان مطالب و منابع آنها پرداخته شده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که برندهای شهری، اگرچه در ابتدا مورد توجه و اقبال حکومتهای محلی است، اما توجه با عدم وجود زیرساختهای منابع مالی و انسانی، عدم وجود اولویتهای سیاستگذاری و برنامهریزی مباحث مربوط به حقوق شهروندی و عدم حضور شهروندان در فرآیندهای تصمیمگیری و اجرایی، تحقق این برندها در ایران با دشواری مواجه است.
نتیجهگیری: توسعه پایدار، تحقق دموکراسی شهری و عدالت اجتماعی به عنوان اهداف برندهای مذکور، در گرو توانافزایی مدیریت شهری واحد است. از آنجایی که در گفتمان برندهای شهری، متولی برندسازی شهرداری است و شورای اسلامی شهر وظیفه سیاستگذاری دارد، متقابلاً شهروند نیز دیگر مطیع و فرمانبردار صرف نیست، بلکه مشارکتکننده، مطالبهگر، دارای حق اعتراض مسالمتآمیز، حق بهرهمندی حداکثری از مواهب شهری، عدالت اجتماعی و دموکراسی شهری همراه با تعالی نظارت نهادهای مردمی و مشارکت فعال در مدیریت شهری است، لذا ایفای تکالیف و تعهدات دوسویه شهر و شهروند، تنها راه به سامانرسیدن شهر و تحقق برندهای شهری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1402/6/15 | پذیرش: 1402/11/10