Waghary S H,  Masoud G,  Shekarchizadeh M. Feasibility of Dark figure of victimization and the need to formulate a differential criminal policy in order to prevent violence against students in the city of Ahvaz.  MLJ 2021; 15 :631-641
URL: 
http://ijmedicallaw.ir/article-1-1432-fa.html     
                     
                    
                    وقاری سید حسین،  مسعود غلامحسین،  شکرچی زاده محسن. امکانسنجی رقم سیاه بزه دیدگی و لزوم تدوین سیاست جنایی افتراقی در راستای پیشگیری از خشونت علیه دانش آموزان در شهر اهواز.  مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی. 1400; 15 
() :631-641
URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-1432-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران،  
 2- گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. 
 3- گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.،  
                    
                    
                    چکیده:      
                    
                    
                    زمینه و هدف: پدیده خشونت و روند افزایش آن در میان دانش آموزان یکی از مسائلی است که امروزه سبب نگرانی خانواده ها و متولیان امر تعلیم و تربیت شده است. در این مقاله به بررسی امکان وجود رقم سیاه بزه دیدگی و لزوم تدوین سیاست جنایی افتراقی در راستای پیشگیری از خشونت علیه دانش آموزان در شهر اهواز پرداخته می شود.
مواد و روشها: این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می باشد و روش جمع آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
یافتهها: علل مختلف در سطوح فردی، رابطه ای، اجتماع محور و جامعه ای در تکوین و تداوم خشونت ورزی موثر است. افزایش این پدیده و لزوم حمایت نمودن از یکی از آسیب پذیرترین گروه های اجتماع، بررسی این پدیده و اتخاذ راهکارهایی برای پیشگیری از آن را ضروری می نماید. آنچه پیش از ضرورت احساس می شود، انجام تغییرات و اصلاحات اساسی در حیطه قانونگذاری به منظور اتخاذ یک سیاست جنایی پیشگیرانه هماهنگ، منسجم و افتراقی در حیطه جلوگیری از خشونت علیه دانش آموزان است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
نتیجهگیری: ابزار نوین و اثبات شده در امر پیشگیری از خشونت علیه دانش آموزان استفاده از کدهای رفتاری یا منشور اخلاقی است و شالوده آن بر محور آگاهی بخشی، هشدار دهی و آموزش استوار است.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
دریافت: 1400/6/28 | پذیرش: 1400/10/15