مدیریت جمعی در حوزه کپیرایت و حقوق مرتبط با ایجاد پلی میان حقوق و منافع صاحبان حق و مصرفکنندگان، نقش بسیار مهمی در ارتقای حمایت از مالکیت فکری و آثار اقتصادی ناشی از آن در جامعه، به ویژه در عصر دیجیتال، ایفا میکند. سازمان جهانی مالکیت فکری که امروزه یکی از اهداف خود را حمایت از مالکیت فکری در خدمت به توسعه اقتصادی کشورها اعلام میکند، با علم به نقش سازمانهای مدیریت جمعی در حوزه کپیرایت و حقوق مرتبط، از حدود دو دهه پیش با ایجاد ادارهای به نام «اداره مدیریت جمعی کپیرایت» تحت نظر برنامه همکاریهای توسعهای این سازمان، به ایفای نقش در جهت ارتقای جایگاه سازمانهای مدیریت جمعی در کشورهای عضو، به ویژه کشورهای در حال توسعه پرداخته است. وایپو این نقش را از طریق تشویق تأسیس و ساماندهی این دسته از سازمانها، ارائه مشورتهای حقوقی، ظرفیتسازی، نهادسازی و تربیت نیروی انسانی و ارائه کمکهای فنی و اداری ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا با بررسی اهمیت مدیریت جمعی کپیرایت و حقوق مرتبط به ویژه در دنیای دیجیتال جدید، دلایل و سابقه توجه سازمان جهانی مالکیت فکری به این موضوع را مرور کنیم و سپس اقدامات عملی سازمان جهانی مالکیت فکری در راستای ارتقای جایگاه این سازمانها را مورد بحث قرار دهیم.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |